Շարունակվող պատմութուն․ Մենք չենք մեռնում․ Զանգեզուրի ինքնապաշտպանութիւնը

Spread the love

Հատված Զ․ Յոլյանի “Անցյալի հուշեր” գրքից, կազմողներ՝ Ա․ Սիմոնյան, Ա․ Ազիզյան (անտիպ)

Զան­գե­զու­րի պատ­մու­թեան ող­բեր­գա­կան շրջա­նում, 1917 թւա­կա­նից, ժո­ղո­վուր­դը թողն­ւած էր իր ճա­կա­տագ­րին: Ռու­սա­կան յե­ղա­փո­խու­թիւ­նից յե­տոյ ստեղծ­ւել էր ա­ղէ­տա­ւոր կա­ցու­թիւն, ո­րից քա­ջա­լեր­ւե­լով, հա­րե­ւան Ադր­բե­ջա­նի տաճ­կա­կան հո­վե­րով տար­ւած խա­ներն ու բէ­գե­րը հայ-թա­թա­րա­կան կռիւ­նե­րի (1905թ.) վրէժխնդ­րու­թեան ո­գին էին վե­րա­զարթ­նեց­նում թա­թար ռա­միկ ժո­ղովր­դի մէջ:

Մու­սա­ւաթ կու­սակ­ցու­թիւ­նը, որ ար­դիւնք էր Ռու­սաս­տա­նի պե­տա­կան յե­ղաշրջ­ման, կեան­քի կոչ­ւեց 1918 թ.՝ կենտ­րոն ու­նե­նա­լով Բա­քուն, ո­րի քա­րոզ­չա­կան գոր­ծու­նէու­թեամբ, հա­մա­տաճ­կա­կան գա­ղա­փար­ներ էր տա­րա­ծում թա­թար յե­տամ­նաց բան­ւո­րա-գիւ­ղա­ցիա­կան զանգ­ւած­նե­րի մէջ:

Զան­գե­զու­րը, որ միշտ կռւա­ծա­ղիկ է դար­ձել Ադր­բե­ջա­նի հա­մար` են­թա­կայ էր նրա նւա­ճո­ղա­կան ոտնձ­գու­թիւն­նե­րին, նա հա­մա­խոր­հուրդ ի­րենց հո­վա­նա­ւո­րող Տաճ­կաս­տա­նի ռազ­մա­վա­րու­թեան հետ` յայտ­նի եւ ան­յայտ ճա­նա­պարհ­նե­րով ձգտում էր Զան­գե­զու­րը միաց­նել Ադր­բե­ջանին: Սա, տաճ­կա­կան քա­ղա­քա­կան ռազ­մա­վա­րա­կան հիմ­նա­կան ծրա­գիրն էր` Ադր­բե­ջա­նը Զան­գե­զու­րի եւՆա­խի­ջե­ւա­նի վրա­յով, կարճ ճա­նա­պար­հով միաց­նե­լու Տաճ­կաս­տա­նին, ո­րով Հա­յաս­տա­նը հա­րա­ւից կօ­ղակ­ւէր տաճ­կա­կան ու­ժե­րով: Զան­գե­զու­րը խան­գա­րում էր յի­շեալ ծրագ­րի ի­րա­գործ­մա­նը. այն օ­րից, երբ (1917թ.) Տաճ­կաս­տա­նը թա­թար ժողովր­դի հետ ուխ­տակ­ցա­կան ծրա­գիր էր կազ­մել` Ադր­բե­ջա­նը ազատագ­րե­լու ռու­սա­կան տի­րա­կա­լու­թիւ­նից եւ միեւ­նոյն ժա­մա­նակ` ա­պա­հո­վե­լու իր երկ­րի սահ­ման­նե­րը ռու­սա­կան յա­րա­տեւ աշ­խար­հա­կա­լա­կան նւա­ճո­ղա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թիւ­նից:

Ադր­բե­ջա­նի քա­ղա­քա­կան ղե­կա­վա­րու­թիւ­նը, յան­ձին մու­սա­ւաթ կու­սակ­ցու­թեան, ձեռ­նար­կեց ան­հաշտ ու թշնա­մա­կան գոր­ծու­նէու­թեան զար­գաց­ման Լեռ­նա­հա­յաս­տա­նի հա­յու­թեան դէմ, հան­դի­սա­նա­լով Տաճ­կաս­տա­նի ա­ռա­ջա­պահ ու­ժը Անդր­կով­կա­սում:

Զան­գե­զուրն աշ­խար­հագ­րօ­րէն գտնւում է ա­րե­ւել­քից` Ղա­րա­բա­ղի, հա­րա­ւից` Նա­խի­ջե­ւա­նի, հիւ­սի­սից` Քուր­դիս­տա­նի[1] մի­ջեւ, ան­ջատ­ւած լեռ­նե­րով, գե­տե­րով, հո­վիտ­նե­րով եւ կիր­ճե­րով, ո­րոնց շնոր­հիւ ժո­ղովր­դի ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թեան գոր­ծը գտնւում էր ռազ­մա­պէս ա­պա­հով վի­ճա­կում: Այս ա­նա­ռիկ բնա­կան ամ­րու­թիւն­նե­րի դէմ Ադր­բե­ջա­նի ար­շա­ւող հոր­դան­նե­րը բախ­ւե­լով ջարդ­ւում եւ յետ էին փախ­չում:

Փոր­ձա­գէտ զին­ւո­րա­կան­նե­րի կռա­հու­մով, Հա­յաս­տա­նի պաշտ­պա­նու­թեան տե­սա­կէ­տից` Լեռ­նա­հա­յաս­տանն ա­րե­ւել­քից յա­ռա­ջա­ցող թշնա­մա­կան ու­ժե­րի նկատ­մամբ, բո­լոր ռազ­մա­գի­տա­կան տւեալ­նե­րի հի­մունք­նե­րով, հան­դի­սա­նում է պաշտ­պա­նու­թեան ան­խոր­տա­կե­լի ող­նա­շա­րը:

Լեռ­նա­յին մի փոքր, նեղ ճա­նա­պար­հով ու դժւա­րան­ցա­նե­լի կա­ծան­նե­րով՝ Զան­գե­զուրն իր հա­ղոր­դակ­ցու­թիւ­նը պահ­պա­նում էր իր քա­ղա­քա­կան կենտ­րոն Ե­րե­ւա­նի հետ, եր­կար ու զար­տու­ղի ճա­նա­պարհ­նե­րով: Մէկ օր­ւայ փո­խա­րէն պէտք էր լի­նում 3-4 օր կորց­նել: Չ­կա­յին ոչ հե­ռագ­րա­կան, ոչ էլ կա­նո­նա­ւոր խճու­ղա­յին կապ եւ հա­ղոր­դակ­ցու­թիւն:

Մին­չեւ 1918 թ. Զան­գե­զու­րը գործ­նա­պէս յա­րա­բե­րու­թիւն չու­նէր Ե­րե­ւա­նի հետ` ցա­րա­կան կա­ռա­վա­րու­թեան բռնա­կա­լա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թեան նա­խա­տե­սու­թեամբ, Անդր­կով­կա­սը բա­ժան­ւած էր ա­նար­դար վար­չա­կան սահ­ման­նե­րի, խիստ ան­հա­մա­պա­տաս­խան հայ ժո­ղովր­դի կեն­սա­կան շա­հե­րին: Թա­թար ժո­ղովր­դի հո­ղա­յին տա­րած­քի նկատ­մամբ, հայ ժո­ղո­վուրդն են­թա­կայ էր հո­ղա­յին զրկանք­նե­րի. չնա­յած, որ Զան­գե­զու­րի հա­յու­թիւնն իր բնա­կա­վայ­րում կազ­մում էր ան­հեր­քե­լի մե­ծա­մաս­նու­թիւն՝ տա­րած­ւած չորս գա­ւա­ռակ­նե­րում`Բուն Զան­գե­զուր, Սի­սիան, Ղա­փան եւ Մեղ­րի: Այս գա­ւա­ռակ­նե­րի ժո­ղո­վուր­դը զուրկ էր ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թեան բա­ւա­րար մի­ջոց­նե­րից. հայ-թա­թա­րա­կան կռիւ­նե­րից` 1905-07 թւից մնա­ցած սա­կա­ւա­թիւ զէն­քերն էին, ո­րոն­ցով անհ­նար էր կա­նո­նա­ւոր կռիւ­նե­րի մաս­նակ­ցել:

Ժո­ղովր­դի ան­սահ­ման զո­հա­բե­րու­թեամբ, զա­նա­զան ճա­նա­պարհ­նե­րով ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­ներ էին ու­ղարկ­ւում 1917-1918 թթ. կով­կա­սեան ռազ­մա­ճա­կատ՝ գաղտ­նի եւ վտան­գա­ւոր ճա­նա­պարհ­նե­րով՝ զէն­քեր ու ռազ­մամ­թերք գնե­լու եւ խո­շոր դժւա­րու­թիւն­նե­րով փո­խադ­րե­լու Զան­գե­զուր: Մա­սամբ այս զէն­քե­րով են լրաց­ւել ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թեան տե­ղա­կան խմբե­րի տար­րա­կան պա­հանջ­նե­րը:

Ե­րե­ւա­նի դրու­թիւ­նը նա­խան­ձե­լի չէր, ան­կա­րե­լի էր ո­րե­ւէ օգ­նու­թիւն ակն­կա­լել: 1918 թ. ներ­կա­յա­ցու­ցիչ է ու­ղարկ­ւում Ե­րե­ւան, Ա­րա­մի մօտ` օգ­նու­թիւն խնդրե­լու, ո­րի կամ­քին հա­կա­ռակ, անհ­նար է լի­նում ո­րե­ւէ կերպ օգ­նե­լուԶան­գե­զու­րի ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թեա­նը:

Բաք­ւից եւ այլ քա­ղաք­նե­րից Զան­գե­զու­րի հայ­րե­նա­սէր զա­ւակ­նե­րը ա­ճա­պա­րում են՝ հաս­նե­լու ի­րենց ժո­ղովր­դի օգ­նու­թեա­նը եւ հետ­նե­րը տա­նում են զէն­քեր եւ ռազ­մամ­թերք:

Այս­պի­սով, ժո­ղովր­դա­կան ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թիւ­նը կազ­մա­կերպ­ւում է եւ մի­ջոց­ներն էլ հետզ­հե­տէ զար­գա­նում են: Գլ­խա­ւո­րա­պէս թշնա­մուց գրա­ւած զէն­քե­րով՝ ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թեան խմբե­րի թի­ւը ստւա­րա­նում է: Ադր­բե­ջա­նի ու­ժե­րը օգտ­ւե­լով պա­տեհ ա­ռիթ­նե­րից, մերթ ընդ մերթ դի­մում են գաղտ­նի յար­ձա­կում­նե­րի հայ գիւ­ղե­րի դէմ՝ տա­լիս են զո­հեր ու փա­խուս­տի դի­մում:

Ե­րե­ւա­նի կազ­մա­կեր­պու­թիւ­նը քիչ առ քիչ ու­ժե­ղա­նում է Ազ­գա­յին Խորհր­դի եւ Ա­րա­մի իշ­խա­նու­թեամբ: Թիֆ­լի­սի Սէյ­մի ան­փա­ռու­նակ լու­ծար­քից յե­տոյ իւ­րա­քան­չիւր ազգ՝ վրա­ցի­ներ եւ ա­զե­րի­ներ ա­ռանձ­նա­նում ու կազ­մում են ի­րենց ազ­գա­յին կա­ռա­վա­րու­թիւ­նը՝ հրա­ժար­ւե­լով Անդրկով­կա­սի ազ­գե­րի հա­ւա­քա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թեան գոր­ծու­նէու­թիւ­նից: Թիֆ­լի­սի Հայ Ազ­գա­յին Խոր­հուր­դը 1918 թ., հա­կա­ռակ իր կամ­քին, հար­կադր­ւում է կազ­մե­լու կա­ռա­վա­րու­թիւն եւ տե­ղա­փոխ­ւե­լու Ե­րե­ւան:Կազ­մա­կերպ­ւում է ժա­մա­նա­կա­ւոր Պե­տա­կան խոր­հուրդ եւ սկսւում է պե­տա­կա­նօ­րէն ժո­ղովր­դի կազ­մա­կեր­պումն ու ղե­կա­վա­րու­թիւ­նը:

Յ. Քա­ջազ­նու­նու նա­խա­գա­հու­թեամբ ընտր­ւում է կա­ռա­վա­րու­թիւն. ու­ժե­ղա­նում են երկ­րի պաշտ­պա­նու­թեան ու­ժե­րը եւ գիւ­ղա­ցիու­թիւ­նը տա­ճիկ­նե­րի կա­տա­րած բար­բա­րո­սու­թեան հե­տե­ւան­քով հե­ռա­ցած լի­նե­լով՝ Գեառ­նի-բա­սա­րի գիւ­ղե­րից տա­ճիկ­նե­րի քշւե­լու հե­տե­ւան­քով, աս­տի­ճա­նա­բար վե­րա­դառ­նում են ի­րենց գիւ­ղե­րը:

Սար­դա­րա­պա­տի կռիւ­նե­րում մա­յի­սի 23-28-ը, 1918 թ. տա­ճիկ­նե­րը պարտ­ւե­լուց յե­տոյ, հան­գիստ չեն նստում. ի­րենց է­մի­սար­նե­րի եւ գաղտ­նի գոր­ծա­կալ­նե­րի մի­ջո­ցով, հա­մաթր­քա­կան քա­րոզ­չու­թիւն են սկսում Ադր­բե­ջա­նի եւՆա­խի­ջե­ւա­նի թա­թար գիւ­ղա­ցիու­թեան մէջ՝ ընդ­դէմ հայ ժո­ղովր­դի:

1918 թ.Անդ­րա­նիկն իր զօ­րա­մա­սով եւ բազ­մա­թիւ ա­րեւմ­տա­հայ գաղ­թա­կան­նե­րով ժա­մա­նում էԳո­րիս, ժո­ղո­վուր­դը խան­դա­վա­ռու­թեամբ է ըն­դու­նում ազ­գա­յին հե­րո­սին:

Նա, Գո­րի­սում, Շր­ջա­նա­յին Խորհր­դի հետ գոր­ծակ­ցա­բար, կա­ռա­վա­րում է ժո­ղովր­դին շուրջ մէկ եւ կէ­սից եր­կու տա­րի, նրա ներ­կա­յու­թիւնն ահ ու սար­սափ է տա­րա­ծում հա­րե­ւան թա­թար ժո­ղովր­դի վրայ: Անդ­րա­նի­կի հե­ռա­նա­լուց յե­տոյ Շր­ջա­նա­յին Խորհր­դի ան­դամ Ա.Շ.-ը [Ար­շակ Շի­րի­նեան] մի ա­ռա­քե­լու­թեամբ գնում է Ե­րե­ւան ու կա­ռա­վա­րու­թեան նա­խա­գահ Յ.Քա­ջազ­նու­նուն նե­րա­կա­յաց­նում զե­կու­ցում՝ Զան­գե­զու­րի հա­յու­թեան ի­րա­կան վի­ճա­կի մա­սին: Նա խնդիր է յա­րու­ցում Զան­գե­զու­րին օգ­նել զէն­քով, ռազ­մամ­թեր­քով, դրա­մով եւ մի լուրջ զին­ւո­րա­կան ու­ղար­կել լա­ւա­գոյնս կազ­մա­կեր­պե­լու զին­ւո­րա­կան ու­ժե­րը եւ վա­րե­լու զին­ւած ու­ժե­րի հրա­մա­նա­տա­րու­թիւ­նը:

Նա­խա­գահ Յ. Քա­ջազ­նու­նին հրա­ժար­ւում է բա­ւա­րա­րե­լու յի­շեալ պա­հանջ­նե­րին, պատ­ճա­ռա­բա­նե­լով, որ Դաշ­նա­կից­նե­րի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րը, ո­րոնց սպա­յա­կոյ­տը գտնւում էր Թիֆ­լի­սում, ար­գե­լում է խառն­ւե­լու Զան­գե­զու­րի գոր­ծե­րին: Զան­գե­զու­րի պատ­գա­մա­ւո­րը ա­ռար­կում է, որ իր ներ­կա­յաց­րած խնդրան­քը կա­տա­րել ՀՅ Դաշ­նակ­ցու­թեան գաղտ­նի յե­ղա­փո­խա­կան ճա­նա­պար­հով: Յ. Քա­ջազ­նու­նին գտնում է իր ի­րա­ւա­սու­թիւ­նից դուրս եւ ա­ռա­ջար­կում է դի­մել կու­սակ­ցու­թեան բարձր ղե­կա­վա­րու­թեան:

Պատ­գա­մա­ւոր Ա.Շ.-ն [Ար­շակ Շի­րի­նեան] գոր­ծին ի­րա­կան ըն­թացք տա­լու հա­մար դի­մում է Ա­րա­մին, ո­րը յայտ­նում է, որ դժբախ­տա­բար շատ դժւար է, գրե­թէ ան­կա­րե­լի, լրիւ օգ­նու­թիւն տրա­մադ­րել Զան­գե­զու­րի պաշտ­պա­նու­թեան հա­մար, բայց գնդա­պետ Ա. Շահ­մա­զեա­նին կար­գադ­րում է ճա­նա­պարհ­ւել Զան­գե­զուր:

Ա. Շահ­մա­զեա­նը Ա.Շ.-ի [Ար­շակ Շի­րի­նեան] ա­ռաջ­նոր­դու­թեամբ ճա­նա­պարհ­ւում է Գո­րիս: Նա, գործ­նա­կան խե­լա­հա­սու­թեամբ, ո­րոշ ծրագ­րով կազ­մա­կեր­պում է տե­ղա­կան ռազ­մա­կան ու­ժե­րը եւ մի զե­կու­ցա­գիր է ա­ռա­քում Ա­րա­մին[2], ո­րի մէջ պար­զում է Զան­գե­զու­րի ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թեան ան­յե­տաձ­գե­լի պա­հանջ­նե­րը: Ա. Շահ­մա­զեա­նը պաշ­տօ­նա­կան հան­գա­մանք չի ու­նե­նում. նրա գո­յու­թիւ­նը պահ­ւում է ստւե­րում, որ­պէս­զի դաշ­նա­կից­նե­րի նկա­տո­ղու­թեա­նը չեն­թարկ­ւի:

Ե­րե­ւա­նում քիչ առ քիչ կա­յու­նա­նում է կա­ռա­վա­րու­թիւ­նը, որ սկսում է գի­տակ­ցել Զան­գե­զու­րի պաշտ­պա­նու­թեան հրա­մա­յա­կան պա­հան­ջը եւ հնա­րա­ւո­րու­թեան սահ­ման­նե­րում թա­քուն օգ­նու­թիւն է հասցնում Զան­գե­զու­րին:

Դաշ­նա­կից ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի եւ Հա­յաս­տա­նի կա­ռա­վա­րու­թեան մի­ջեւ ան­դադ­րում բա­նակ­ցու­թիւն­նե­րի ա­ռիթ է դառ­նում Զան­գե­զու­րի ըմ­բոստ ժո­ղովր­դի փո­թոր­կոտ պայ­քա­րը, որ Ադր­բե­ջա­նի նա­խա­յար­ձակ ու­ժե­րին ծան­րօ­րէն հար­ւա­ծե­լով՝ ան­հանգս­տու­թիւն է պատ­ճա­ռում դաշ­նա­կից ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րին եւ Ադր­բե­ջա­նի կա­ռա­վա­րու­թեա­նը: Գաղտ­նի եւ յայտ­նի ճա­նա­պար­հով դաշ­նա­կից անգ­լիա­կան ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի եւ Ադր­բե­ջա­նի կա­ռա­վա­րու­թեան մի­ջեւ սերտ բա­րե­կա­մա­կան կա­պեր էին ստեղծ­ւել: Ադր­բե­ջա­նի ստա­յօդ յե­րիւ­րանք­նե­րին անգ­լիա­ցի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րը ա­ւե­լի էին ար­ժէք տա­լիս, քան Զան­գե­զու­րի ի­րա­կան եւ փաս­տա­ցի ի­րա­դար­ձու­թեա­նը:

Զօ­րա­վար Շա­տել­վոր­դին Գո­րի­սից քշե­լու եւ Անդ­րա­նի­կի ար­շա­ւան­քի (դէ­պի Շու­շի) խան­գա­րե­լու փաս­տե­րը, կաս­կած չեն թող­նում, որ անգ­լիա­ցիք ա­ռանձ­նա­յա­տուկ քա­ղա­քա­կա­նու­թիւն էին զար­գաց­նում յօ­գուտ Ադր­բե­ջա­նի:

Ա. Շահ­մա­զեա­նը շուրջ եր­կու տա­րի[3] վա­րեց Զան­գե­զու­րի զին­ւած ու­ժե­րի հրա­մա­նա­տա­րի պաշ­տօ­նը եւ իր փա­ռա­ւոր գոր­ծու­նէու­թեամբ՝ ար­ձա­նագ­րեց յաղ­թա­նակ­ներ՝ Ադր­բե­ջա­նի նա­խա­յար­ձակ ու­ժե­րի դեմ:

Անգ­լիա­ցիք հրա­ժար­ւե­ցին ի­րենց դի­ւա­նա­գի­տա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թիւ­նը զար­գաց­նե­լուց, ո­րի շա­րու­նա­կու­թիւ­նը թո­ղե­ցին Ադր­բե­ջա­նի կա­ռա­վա­րու­թեա­նը՝ զէն­քի ու­ժով լրաց­նե­լու: Այս ստոր քա­ղա­քա­կա­նու­թեան ար­դիւնքն է պատ­մա­կան Շու­շիի կոր­ծա­նու­մը, ո­րի փլա­տակ­նե­րի տակ թաղ­ւե­ցին բազ­մա­թիւ ան­մեղ զո­հեր:

Ադր­բե­ջա­նի կա­ռա­վա­րու­թիւ­նը հան­գիստ ու դա­դար չու­նէր՝ հայ­կա­կան Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բաղն իր իշ­խա­նու­թեա­նը են­թար­կե­լուց յե­տոյ, շա­րու­նա­կում էր իր դա­ւադ­րու­թիւն­նե­րը Զան­գե­զու­րի դէմ եւ իր սահ­մա­նա­պահ եւ տե­ղա­կան զին­ւած ու­ժե­րի մի­ջո­ցով յա­ճա­խա­դէպ դարձ­նում յար­ձա­կում­նե­րը Զան­գե­զու­րի գիւ­ղե­րի դեմ՝ Զա­բուղ գե­տի եւ Ղա­փա­նի ա­րե­ւե­լեան ռազ­մա­ճա­կատ­նե­րից: Հայ զին­ւած գիւ­ղա­ցիու­թիւ­նը քուն ու հան­գիստ չու­նէր՝ իր ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թիւնն ա­պա­հո­վե­լու եւ նա­խա­յար­ձակ թշնա­մուն զօ­րա­ւոր պա­տաս­խան տա­լու պատ­ճա­ռով:

Յա­ճախ թշնա­մուց գե­րի վերց­րած գիւ­ղա­ցի­նե­րը պարզ եւ ան­պա­ճոյճ խոս­տո­վա­նում էին. «թա­թար ժո­ղո­վուր­դը բնաւ ցան­կու­թիւն չու­նի իր դա­րա­ւոր հա­րե­ւան հա­յե­րի դէմ կռւե­լու, բայց տա­ճիկ­նե­րի եւ մու­սա­ւա­թի ղե­կա­վար­նե­րը հար­կադ­րում են բռնի մի­ջոց­նե­րով»:

Ադր­բե­ջա­նի կա­ռա­վա­րու­թեան օգ­նու­թիւ­նը Նա­խի­ջե­ւա­նի թա­թար­նե­րին՝ զէն­քե­րով ու ռազ­մամ­թեր­քով կա­տար­ւում էր գի­շեր­նե­րը, բեռ­նա­կիր ձիե­րի մի­ջո­ցով, Սի­սիա­նի հիւ­սի­սում գտնւող Մու­խուր­թու­րեան[4] հայ գիւ­ղա­կի հան­դով, որն ա­մե­նա­կարճ ճա­նա­պարհն է Նա­խի­ջե­ւա­նի հետ հա­ղոր­դակ­ցե­լու հա­մար: Սի­սիա­նի զօ­րա­մա­սի հե­տա­խոյզ զին­ւոր­նե­րը գի­շե­րով այդ ճա­նա­պար­հին դա­րա­նա­մուտ լի­նե­լով, Նա­խի­ջե­ւան զէնք եւ ռազ­մամ­թերք փո­խադ­րող կա­րա­ւա­նի պաշտ­պան­նե­րի հետ կռւի էին բռնւում, ո­րոնք զո­հեր տա­լով փա­խուս­տի ճամ­բան էին բռնում՝ զէն­քեր, ռազ­մամ­թերք եւ բեռ­նա­կիր ա­նա­սուն­ներ թող­նե­լով մե­րոնց ձեռ­քում՝ որ­պէս ա­ւար[5]:

Այս ճա­նա­պար­հը Սի­սիա­նի զօ­րա­մա­սի հսկո­ղու­թեա­նը են­թարկ­ւե­լով, դա­դա­րում է Ադր­բե­ջա­նից զէն­քի փո­խադ­րու­թիւ­նը Նա­խի­ջե­ւան:

Զան­գե­զու­րի հիւ­սի­սում ապ­րում էր Մա­չաու­զի[6] փոք­րա­թիւ քուրդ ժո­ղո­վուր­դը, բաղ­կա­ցած 17-18 փոքր գիւ­ղե­րից, են­թա­կայ կալ­ւա­ծա­տէր Սուլ­թա­նով­նե­րի ա­ւա­տա­կան ի­րա­ւուն­քին: Այս քրդու­թիւնն ի­րենց կալ­ւա­ծա­տէ­րով մի կա­տա­րեալ չա­րիք էին հա­յու­թեան հա­մար: Այս քուրդ գիւ­ղե­րըՍուլ­թա­նով­նե­րի ա­ռաջ­նոր­դու­թեամբ հան­դի­սա­նում էին ա­ւա­զա­կա­յին որ­ջեր՝Սուլ­թա­նով­նե­րին հնա­զանդ եւ հլու կա­մա­կա­տար­ներ: Նո­քա Ադր­բե­ջա­նի հա­մար պա­հես­տի ուժ էին եւ ի պա­հան­ջել հար­կին՝ օգ­տա­գործ­ւում էր նրանց գլխա­ւո­րա­պէս հե­ծեալ ու­ժը: Դոկտ. Խ. Բ. Սուլ­թա­նո­վը յի­շեալ Սուլ­թա­նով­նե­րի եղ­բայրն էր, ո­րը Ադր­բե­ջա­նի կա­ռա­վա­րու­թեան կող­մից նշա­նակ­ւել էր Ղա­րա­բա­ղի նա­հան­գա­պետ: Շու­շին կոր­ծա­նե­լու մէջ յի­շեալ քրդա­կան հե­ծեալ ու­ժը գոր­ծօն դեր է կա­տա­րել:

Հ­րա­մա­նա­տար՝ ընկ. Ա. Շահ­մա­զեա­նի կազ­մած Զան­գե­զու­րի ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թեան ծրագ­րով նա­խա­տես­ւած էր քրդա­կան այդ վտան­գը եւ ըստ այդմ էլ հիւ­սի­սա­յին սահ­ման­ներն առն­ւած էին պաշտ­պա­նու­թեան տակ:

Ինչ­պէս շա­տե­րը, նոյն­պէս Ա.­ Շահ­մա­զեա­նը կնքեց իր մահ­կա­նա­ցուն բոլ­շե­ւի­կեան աք­սո­րա­վայրՍի­բի­րում՝ ուր տա­ռա­պում են անն­ման շա՜տ ըն­կեր­ներ:

Ա. Շահ­մա­զեա­նի Զան­գե­զու­րից հե­ռա­նա­լուց յե­տոյ, նրան փո­խա­րի­նեց՝ Հա­յաս­տա­նի ներ­քին գոր­ծոց նա­խա­րա­րի կար­գադ­րու­թեամբ, քա­ղա­քա­ցիա­կան իշ­խա­նու­թեան գլխա­ւոր կո­մի­սա­րի պաշ­տօ­նով Ս. Մ. Եօլ­չեա­նը [­Սեր­գէյ Մե­լիք-Եօլ­չեան]:

Զան­գե­զու­րի զին­ւած ու­ժե­րի գլխա­ւոր հրա­մա­նա­տար էր նշա­նակ­ւել Դ­րօն, ո­րին են­թա­կայ էր քա­ղա­քա­ցիա­կան իշ­խա­նու­թիւ­նը: Դ­րո­յի եւ Ս.Մ.Եօլ­չեա­նի փոխ-յա­րա­բե­րու­թիւն­նե­րը մթագ­նել էին, ո­րի հե­տե­ւան­քով եւ Ս. Մ. Եօլ­չեա­նը հե­ռա­ցաւ Ե­րե­ւան:

Այդ օ­րե­րին երկ­րի հա­րա­ւա­յին մա­սում՝ Կա­փան-­Գեն­վազ-­Գող­թա­նի (ո­րի կրճատ ա­նունն էրԿափ­գեն­գող­թան) ու­ժե­րի հրա­մա­նա­տարն էր Գ.Նժ­դե­հը, ո­րի հան­ճա­րեղ կազ­մա­կերպ­չա­կան ըն­դու­նա­կու­թեան եւ գրա­ւիչ ճար­տա­սան լեզ­ւի շնոր­հիւ՝ ո­գեշնչ­ւել էին կազ­մա­կերպ­ւած ու­ժե­րը:

Դ­րօն, ծա­նօ­թա­ցաւ Զան­գե­զու­րի ի­րա­կան ան­ձուկ պայ­ման­նե­րի հետ եւ պար­զեց, որ թշնա­մին օ­րէ­ցօր հա­րա­ւից սեղ­մում է պա­շար­ման իր օ­ղա­կը, ո­րի ռազ­մա­կան գի­ծը գտնւում էր Գո­րի­սից 12 կլիո­մետ­րի վրայ, եւ այդ ի­րո­ղու­թիւ­նը վտան­գում էր երկ­րի ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թեան գոր­ծը: Ի վեր­ջոյ, նա կար­գադ­րում է սպա­յա­կոյ­տի պե­տին՝ կազ­մել ռազ­մա­կան ծրա­գիր հա­րա­ւը թշնա­մի ու­ժե­րից մաք­րե­լու հա­մար, որ­պէս­զի Գո­րի­սի եւՂա­փա­նի մի­ջեւ ընդ­հատ­ւած երթ­ևե­կը վե­րա­կանգն­ւի:

Դժ­բախ­տա­բար պի­տի խոս­տո­վա­նել, որ Դ­րո­յի եւ Նժ­դե­հի փոխ­յա­րա­բե­րու­թիւն­նե­րը լաւ չէին եւ Դ­րո­յի կար­գադ­րու­թիւն­նե­րը Նժ­դե­հի — ե­թէ ա­ւե­լի չա­սենք — տհա­ճու­թեանն էին ար­ժա­նա­նում:

Նժ­դեհն իր փայ­լուն ըն­դու­նա­կու­թիւն­նե­րով հան­դերձ, ու­նէր բա­ցա­սա­կան կող­մեր. նա մո­լի ինք­նիշ­խան էր եւ չէր հան­դուր­ժում, որ մէ­կը՝ հե­ղի­նա­կու­թեամբ ի­րե­նից ա­ռա­ւել լի­նէր: Նա սի­րում էր իշ­խել ան­սահ­մա­նօ­րէն եւ իր հետ չհա­մա­ձայն­ւող­նե­րին քա­ւու­թեան նո­խազ էր դարձ­նում. ան­գամ ժո­ղովր­դի մէջ՝ ժո­ղովր­դա­կա­նու­թիւն վա­յե­լող գոր­ծիչ­նե­րին ան­ւա­նար­կում եւ վար­կա­բե­կում էր:

Դ­րօն ո­րո­շում է սկսել ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թիւն՝ Զան­գե­զու­րի հա­րա­ւում, թա­թա­րա­կան ան­տա­ռա­պատ Շուռ­նու­խի կոչ­ւած շրջա­նում, ո­րը շրջա­պատ­ւած է թա­թար գիւ­ղե­րով եւ որ­տե­ղով անց­նում է Գո­րիս-­Ղա­փան խճու­ղին: ճամ­բան եր­կար ժա­մա­նակ փակ­ւած էր եւ ճա­նա­պար­հի վրայ տե­ղի էին ու­նե­ցել հայ ճամ­բորդ­նե­րի սպա­նու­թիւն­ներ եւ թա­լան: Դ­րո­յի ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թեան նպա­տակն էր ճա­նա­պար­հի բա­ցու­մը եւ ա­պա­հով եր­թե­ւե­կի վե­րա­հաս­տա­տու­մը հայ ճամ­բորդ­նե­րի հա­մար, միա­ժա­մա­նակ նպա­տակ ու­նէր ար­տաք­սել թշնա­մունԶան­գե­զու­րի սահ­ման­նե­րից:

Շուռ­նու­խի ան­տա­ռա­պատ շրջա­նը մաքր­ւեց մու­սա­ւա­թա­կան եւ տաճ­կա­կան գոր­ծա­կալ­նե­րի ազ­դե­ցու­թեան տակ գտնւած տար­րե­րից եւ թա­թար գիւ­ղա­ցիու­թիւ­նը խստա­գոյնս պատժ­ւեց: Թա­թար գիւ­ղա­ցիու­թիւ­նը գաղ­թեց Ադր­բե­ջան: Ի­րա­րանց­ման են­թարկ­ւե­ցին Ղա­փա­նի շրջա­նի թա­թա­րա­կան գիւ­ղե­րը, ո­րոնք Նժ­դե­հի զին­ւած ու­ժե­րի հար­ւած­նե­րի տակ տե­ղա­հան­ւե­ցին եւ ա­պա­ւի­նե­ցին Ադր­բե­ջա­նի պաշտ­պա­նու­թեա­նը:

Դ­րօն, իր խօ­սակ­ցու­թեան մէջ դժգո­հում էր Նժ­դե­հի ինք­նագ­լուխ լի­նե­լու հա­կում­նե­րի մա­սին եւ ափ­սո­սան­քով խօ­սում նրա բա­ցա­սա­կան գծե­րի հա­մար: Դ­րօն իր հետ բե­րել էր Ե­րե­ւա­նից մի զօ­րա­մաս, բաղ­կա­ցած 1000 հո­գուց, նպա­տակ ու­նե­նա­լով այդ զօ­րա­մա­սը տա­նելՂա­րա­բաղ ու տե­ղա­կան ռազ­մա­կան ու­ժե­րը կազ­մա­կեր­պե­լով միաս­նա­բար վերջ տալ Ադր­բե­ջա­նի յա­րա­տեւ ոտնձ­գու­թիւն­նե­րին՝Ղա­րա­բա­ղում:

Այդ գու­մար­տա­կը տե­ղա­կան ու­ժե­րի հետ միա­ցած Շուռ­նու­խի ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թիւն­նե­րը կա­տա­րե­լուց յե­տոյ, սպա­սում էր Գո­րի­սում՝ սպա­յա­կան անձ­նա­կազ­մով: Ս­պա­յա­կոյ­տի պետն էր գնդա­պետ Վ.Մ.-ն[7]:

Ղա­րա­բա­ղից օ­րը օ­րին, սուր­հան­դակ­նե­րը Ար­ցա­խի Կ.Կ.-ից տե­ղե­կու­թիւն­ներ էին բե­րում գրա­ւոր՝ ի­րա­զեկ պա­հե­լու հա­մար Դ­րո­յին, տե­ղի ու­նե­ցած դէպ­քե­րի մա­սին: Գան­գատ­ւում էին, որ զէնք ու ռազ­մամ­թերք չու­նեն: Դ­րօն ան­հան­գիստ էր ու մտա­հոգ զէն­քի ու ռազ­մամ­թեր­քի պա­կա­սու­թեան պատ­ճա­ռով: Նա Ղա­րա­բա­ղից ստաց­ւած տե­ղե­կու­թիւն­նե­րը հա­ղոր­դում էր ՀՀ կա­ռա­վա­րու­թեա­նը եւ պա­հան­ջում՝ հա­մա­պա­տաս­խան քա­նա­կով զէնք եւ ռազ­մամ­թերք Ղա­րա­բա­ղի հա­մար:Նա ընդգ­ծում էր, որ ա­ռանց զէն­քի եւ ռազ­մամ­թեր­քի ո­չինչ չի կա­րե­լի ա­նել Ղա­րա­բա­ղում:

Ի վեր­ջոյ, 1920 թ. փետր­ւար ամ­սին, Զան­գե­զու­րը ծածկ­ւած էր խո­րը ձիւ­նով եւ ո­րե­ւէ ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թիւն անհ­նա­րին էր, իսկ պա­րապ նստե­լը ան­յա­րիր՝ Դ­րո­յի խառն­ւած­քին: Նա, հա­կա­ռակ բնու­թեան ար­հա­ւիր­քին, ո­րո­շեց գնալ Ե­րե­ւան, ան­ձամբ զէն­քի եւ ռազ­մամ­թեր­քի խնդի­րը եւ փո­խադ­րու­թիւ­նը կար­գադ­րե­լու հա­մար:

Այս ժա­մա­նա­կա­մի­ջո­ցում Ղա­րա­բաղ է ու­ղարկ­ւում յայտ­նի ռազ­միկ Դա­լի Ղա­զօն[8] (ո­րը սպան­ւեց Աս­կե­րա­նում թշնա­մու զօր­քե­րի կող­մից) եւ Ա.Մ.-ն [Ար­սէնՄի­քա­յէ­լեան], ո­րին տրւած էր լիա­զօ­րա­գիր՝ Ռ.Տ.Մ.-ի [­Ռու­բէն Տէր-­Մի­նա­սեան] ստո­րագ­րու­թեամբ՝ ըստ ո­րում նաՂա­րա­բա­ղում հան­դի­սա­նում է [ՀՅԴ] Բիւ­րո­յի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ եւ հրա­հանգ­ւում է, որ կու­սակ­ցա­կան բո­լոր մար­մին­նե­րը են­թարկ­ւեն նրա կար­գադ­րու­թեա­նը:

Ար­ցա­խի Կ.Կ.-ի հա­մար ստեղծ­ւում է երկնտ­րանք. Ա.Մ.-ն [Ար­սէն Մի­քա­յէ­լեան] ան­ծա­նօթ Ադր­բե­ջա­նի կա­ռա­վա­րու­թեան հետ վա­րած քա­ղա­քա­կա­նու­թեան վար­քագ­ծին, ան­կա­րող է հա­մա­պա­տաս­խան քա­ղա­քա­կա­նու­թիւն զար­գաց­նել, իսկ Կ.Կ.-ն, որ քա­ջա­ծա­նօթ է քա­ղա­քա­կա­նու­թեան ներ­քին ծալ­քե­րին, պի­տի են­թարկ­ւի Ա.Մ.-ի [Ար­սէնՄի­քա­յէ­լեան] հրա­մա­նին, հա­մա­ձայն նրան տրւած լիա­զօ­րագ­րի:

Կ.Կ.-ի հա­մար պարզ էր, որ այս մի­ջո­ցառ­մամբ ժո­ղո­վուր­դը ա­ղէ­տա­ւոր հե­ռան­կա­րի ա­ռաջ է կանգ­նեց­ւում: Ար­ցա­խի Կ.Կ.-ն­ են­թարկ­ւում է տրւած կար­գադ­րու­թեա­նը եւ ինք­նա­լուծ­ման են­թարկ­ւում՝ թող­նե­լով գա­լիք պա­տաս­խա­նատ­ւու­թիւ­նը Ա.Մ.-ի [Ար­սէնՄի­քա­յէ­լեան]վրայ:

Պարզ­ւում է, Ա.Մ.-ի [Ար­սէնՄի­քա­յէ­լեան] յան­պատ­րաս­տից ա­ռա­ջաց­րած ապս­տամ­բու­թիւնն ա­ղէ­տա­ւոր վախ­ճան է ու­նե­նում:

Թէ­պէտ Դ­րո­յի զօ­րա­մա­սը Գո­րի­սից շարժ­ւում է Շու­շիի օգ­նու­թեան, բայց յոր­դա­ռատ անձ­րեւ­նե­րի հե­տե­ւան­քով, ճա­նա­պարհ­նե­րը վնաս­ւած լի­նե­լով՝ ու­շա­նում է եւ ժա­մա­նա­կին չի կա­րո­ղա­նում հաս­նել օգ­նու­թեան:

Ա. ԱՇԽԱՏՈՒՆԻ

«Ա­լիք» օ­րա­թերթ,Թեհ­րան, 12-14 օ­գոս­տո­սի 1961,թիւ 172 (6974) — 174 (6976)


[1]Նկատի ունի Ղարաբաղի հայութեանը Զանգեզուրից բաժանող քրդա­բնակ Քելբաջարի, Լաչինի և Կուբաթլուի շրջանները:

[2]Ակնյայտ թիւրիմացութիւն է. երբ 1919թ. մարտին Ա.Շահմազեանը ժա­մա­նեց Զանգեզուր, Արամն արդէն վախճանւած էր: Սակայն Ա.Շահ­մա­զեանին Զան­գեզուր ուղարկելը Արամի նախնական կարգադրութեամբ է եղել, յատ­կա­պէս, որ ինչպէս Ռ.Նարինեանն է յիշում, 1918թ. աշնանը Երևա­նից Զանգեզուր ուղարկ­ւած սպաների խմբի հետ պիտի լինէր նաև Ա.Շահմազեանը, որը սա­կայն որոշ գործերի բերումով չէր կարողացել միանալ իրենց: Իր Զանգեզուր մեկնելու յետաձգման մասին վկայում է նաև ինքը՝ Ա.Շահմազեանը՝ 1919թ. Զանգեզուրի Ազգային Խորհրդի նիս­տում իր ելույթում:

[3] Ակնյայտ սխալմունք է, Ա.Շահմազեանը գործել է Զանգեզուրում 1919թ. մարտի սկզբներից մինչև 1919թ. նոյեմբերի վերջերը:

[4]Մուխուրթորեան, գիւղակ Սիսիանի Սառնակունք գիւղից հիւսիս-արև­մուտք, համանուն գետակի ափին: Գիւղը հիմնւել է 1910 թւին, հին աւե­րակ գիւղատեղի մօտ, սակաւահող կեչուտցիների (ղուշչեցիների) 10-15 ընտանիքների կողմից: 

            Յայտնի է գիւղի զինւած ուժերի հրամանատար Խաչօ Յարու­թիւ­նեա­նի թուրքերի դէմ 1917-21թթ. մղած հերոսական կռիւները, որով ապա­հովել է Զան­գեզուրի կապը Վայոց Ձորի հետ, և միաժամանակ կտրել Քելբաջարի քրդերի կապը Նախիջևանի թրքութեան հետ: 1920-ական թթ. գիւղը ամայացել է. բնա­կիչները տեղափոխւել են Բազարչայ և Սառնակունք: Կա 1970-ական թթ. Խաչոյի գերեզմանի լուսանկարը, որ­տեղ երևում է միայն մահւան տարեթիւը՝ 1928թ.:

[5]Այդ դէպքին անդրադարձել են Երևանի «Յառաջ»-ը (04.11.1919թ., հ-4), ինչ­պէս նաև կեչուտցի Գուրգէն Բալեանն իր յուշերում: Տես Ա.Սիմոն­յանի «Վայոց Ձոր.20-րդ քառուղիներում» գրքում, Երեւան 2011, էջ 424:)

[6] Պետք է որ լինի Մաղաւուզ, որը նախկինում Հաբանդ գաւառի հայա­բնակ գիւղ էր, որտեղից հայերը տարաբնակւել էին Ղարաբաղ եւ Մար­տա­կերտից 12կմ հիւսիս-արեւմուտք հիմնել նոյնանուն Մաղաւուզ (ներկայիս՝ Քմքաձոր գիւղը):

[7]Միրիմանով  Վալենտին Իվանի (1895, Թիֆլիս – 28.07.1938 Ստալինգրադ), կապիտան, Առաջին Աշխարհամարտի մասնակից: 1915թ. աւարտել է Կոնստան­տիո­վեան սպայա­կան ուսումնարանը: Ծառայել է ՀՀ զինւած ուժերում, 1918թ. hայկական հրե­տա­նային բրիգադում: 27.11.1919թ. Շտաբս կապի­տա­նի զինւորական աս­տիճանով նշանակւում է Զանգեզուր-Ղարա­բա­ղեան էքսպեդիցիոն բրիգադի շտաբի պետ: 31.12.1919թ. մարտում աչքի ընկնելու կապակցութեամբ ստացել է Արտիլե­րիայի կապիտանի աստի­ճան: Հայաատանի Խորհրդայնացումից յետոյ ծառայել է Կարմիր բանա­կում, մասնակցել Լեռնահայաստանի դէմ կռիւներին: Զոհ է դարձել կոմունիստական բռնաճնշումների:

[8]Պէտք է լինի Դալի Ղազար: Դալի Ղազօն ուրիշ է: Միքայէլ Աստւածատուր Բադալքեոխվեանց (1886, Գանձակ — 1920): Աւար­տել է Ելիզաւետպոլի քաղաքային դպրոցի 6-րդ դասարանը 1908թ.: Եղել է Գան­ձա­կում ՀՅԴ զինապահեստի հսկիչը,  10.05.1911թ. ձերբա­կալ­ւել է Բաքւում: Դրոյի հրա­մանատարութեամբ կամաւորական ջո­կա­տի կազմում մասնակցել է կռիւ­ներին, հասել մինչև Սասուն, իր անվա­խութեան համար այդ օրերին  ստա­ցել է Դալի Ղազար մականունը:  Նա է իրականացրել միհրանական պառակտիչ շարժման գլխաւոր՝ Միհ­րա­նի ահաբեկումը:  Ամենաակտիւ մասնակցութիւնն է ունեցել Արցախի 1920թ. գարնան կռիւներին և այդ ժամանակ էլ զոհւել:

More From Author

Հնարավոր է՝ Ձեզ հետաքրքրի