Լորաձորի աչքի ընկնող բնակատեղիներից մեկի` Լորի անունով կոչված հովիտը բնակեցված է եղել վաղագույն ժամանակներից: Լոր գյուղի հյուսիսային եզրին, «Շլորուտ վայրում», բլրի վրա պահպանվել է մ.թ.ա. I հազ. թվագրվող բնակատեղի-դամբարանադաշտը: Բլրի հարթ գագաթային մակերեսին նշմարելի են քարաշեն բնակելի կառույցների հետքեր և այլն[1]:
Լորաձորն ինչպես անցյալում, այժմ ևս իր առատ բուսականությամբ թաղված է մրգաստան այգիների մեջ: Հայոց եկեղեցու և հայագիտության մշակ Մեսրոպ արքեպ. Տեր-Մովսիսյանը (գիտությանը հայտնի Մեսրոպ Մագիստրոս անուն-տիտղոսով) գրում է. «Շնաթաղի գետի հովիտը, որտեղ, ոչ հեռու իրարից, գտնւում են հինգ հայկական գիւղեր…: Յիշեալ գետակը, Որոտնայ գետի ճիւղերից մէկը, կազմում է մի շատ գեղեցիկ հովիտ, իւր փոքր տարածութեամբ, լաւագոյն եղանակով մշակւած պտղատու ծառերի այգիներով, տանձ, խնձոր և կեռաս գլխաւորաբար»[2]: Տպավորիչ է նաև ուղեգիր Հ. Տեր-Գրիգորյանի` Լորաձորին տված նկարագրությունը: Հեղինակը 1891 թ. նոյեմբերի սկզբներին Զանգեզուրից` Հին-Նախիջևան ճանապարհորդելու ժամանակ ուշագրավ տեղեկություններ է հավաքել Լորաձորի վերաբերյալ: Ըստ ուղեգրի` «Այս ձորը (իմա` Լորաձորը — Գ. Ս.) երկու զուգահեռական լեռնաշղթաներով ձգուած է դէպի հարաւ 8 վերստ երկարութեամբ. լեռնաշղթաները միանում են «Հաչա-Ղաղեա» կոչուած լերան հետ, որից բղխած բազմաթիւ աղբիւրներից մի փոքրիկ գետակ է կազմում, և նոյն հովտի միջով թափւում է Որոտն գետը աջ կողմից: Պէտք է ասել, որ այս հովիտը իւր գեղեցիկ լեռներով, ծառատունկ այգիներով ու քաղցրահամ բազմաթիւ աղբիւրներով գերազանցում է Զանգեազուրի և Սիսեանի բոլոր գիւղերից, ուր ընկած են չորս միմեանց մօտիկ հայաբնակ գիւղեր–Շէնաթաղ, Լորա, Գետաթաղ և Դարաբաս»[3]:
1950-ական թվականների սկզբներին Լորաձորում պատմահնագիտական ուսումնասիրություններ կատարած երախտաշատ գիտնական, բանասեր-պատմաբան Մորուս Հասրաթյանի դիտարկմամբ` Լորաձորը որպես առանձին բնաշխարհագրական շրջան միջին դարերում ունեցել է 15 գյուղ և գյուղակ[4]: Ստեփանոս Օրբելյանի «Պատմութիւն Տանն Սիսական» երկին կից «Սիւնեաց երկոտասան գաւառաց հարկք եկեղեցւոյ ըստ հին սահմանին» հարկացուցակում (Հին ցուցակ) գյուղերի ցանկում ըստ հարկաչափ թվարկվում են Լորաձորի հետևյալ գյուղերն ու գյուղակները. Ըղուերծ (10), Մրուց (8), Տատան (6), Երեծ (6), Մոգույք (10), Մարդակայք (6), Մշկաձոր (6), Սապատաձոր (8), Մազազնի (6), Լծեն (6)[5]: Այդ գյուղերից պատմության հետագա ժամանակներում հիշատակվում են միայն Լորը, Ըղուերծը և Լծենը: Արդ, ի՞նչ եղան վերոնշյալ գյուղերի մեծ մասը:
Աղբյուրները վկայում են, որ Հայաստանի այլ երկրամասերի նման Սյունիքը ևս եղել է ռազմական բախումների թատերաբեմ. մեծապես տուժելով նվաճողների (արաբներ, թուրք-սելջուկներ, մոնղոլ-թաթարներ, Լանկ-Թամուր, սրանց հետքերով եկած Կարա-կոյունլու և Աղ-կոյունլու թուրքմեն քոչվոր ցեղեր) ավերիչ արշավանքներից: Իրար հաջորդող աղետաբեր այդ արշավանքների ժամանակ մի շարք գյուղեր ամբողջովին դատարկվել և ամայացել են, իսկ կոտորածներից փրկված բնակչությունը ստիպված է եղել գաղթել տարբեր վայրեր[6]: Սյունյաց պատմության քաջագիտակ Կարապետ վրդ. Շահնազարյանցը 1859 թ. հրատարակված Ստ. Օրբելյանի «Պատմութիւն նահանգին Սիսական» երկի «Սիւնիք» խորագրով առաջաբանում գրում է. «…անդադար յարձակումք Սալջուկեանց, Պարսից, Թաթարաց եւ այլոց միշտ խոչընդոտն եղեն խորհրդոց նոցա. ուստի եւ նահանգս (Սյունյաց — Գ. Ս.) այս օր քան զօր անշքացաւ, եւ յամայութիւն դարձաւ»[7]: Ընդսմին` տարբեր ժամանակներում իրար հաջորդած ասպատակությունների, ավերածության և բնակչության կոտորածի ու զանգվածային արտագաղթերի պատճառով Լորաձորում ընկած երբեմնի շեն ու ծաղկուն գյուղերի մեծ մասը վերացան պատմության ասպարեզից: Պատմական հավաստի աղբյուրների գրեթե բացակայությունն առայժմ հնարավորություն չի ընձեռում քիչ թե շատ ընդարձակ լուսաբանման ենթարկել անհայտության մշուշով դարերի խորքում ի պահ մտած վերոնշյալ գյուղերի ճշգրիտ տեղորոշումն ու պատմությունը, թեև մի մասի հետքերը մինչև այժմ էլ ուրվագծվում կամ պահպանվում են: Այդուհանդերձ, աղբյուրագիտական հետագա տեղեկությունները հնարավորություն են ընձեռում արձանագրելու, որ վերոնշյալ գյուղերի դատարկումից հետո հետագա ժամանակներում հնահիմք երբեմնի գյուղատեղիներում հիմնադրվել են Շենաթաղ (հետագայում` Լեռնաշեն) և Գետաթաղ գյուղերը, որոնք և Լոր, Դարպաս (հնում` Ըղուերծ) և Լծեն գյուղերի հետ միասին Լորաձորում կազմել են մեկ միասնական գյուղախումբ: Այդ կապակցությամբ դիպուկ է նկատել ուղեգիր Հ. Տեր-Գրիգորյանը, որ Լորաձորում «…հին աւերակների հետքերից և գիւղերի անուններից երևում է, որ այս գիւղերը հնումը միացած ամբողջապէս կազմել են մի մեծ քաղաք կամ գիւղաքաղաք, և այժմեան գիւղերն այդ քաղաքի կամ գիւղաքաղաքի թաղերն են միայն, ինչպէս և դրանք կոչւում են, օրինակ Շէնաթաղ կամ Շէն-թաղ, Գետաթաղ –Գետի-թաղ, Դարաբաս–դարբաս կամ դուռը…»[8]:
Լորաձորը միջնադարում հարուստ է եղել պատմաճարտարապետական հուշարձաններով` վանքերով, եկեղեցիներով և մատուռներով: Այս առումով առանձնանում է հատկապես հովտի կենտրոնում գտնվող Լոր գյուղն ու նրա շրջակայքը[9], որտեղ մինչ օրս էլ պահպանվում են մատուռներ և սրբատեղիներ[10]: Ինչպես նշել է Հ. Տեր-Գրիգորյանը. «…Լոր կամ Լորա, յունական բառից առնուած պիտի լինի, այսինքն լաւրա, որ կը նշանակէ վանք կամ վանքեր: Որ վերջին գիւղում իսկապէս վանքեր են եղել, այդ պարզ ցոյց են տալիս շրջակայ աւերուած վանքերն ու եկեղեցիների բեկորները. ինչպիսին են–Դռնապանի եկեղեցին, Ս. Յովհաննէս Մկրտչի մատուռը (Ծառի Սբ. Յովհաննէս), Սպիտակ խաչի եկեղեցին, Մրցու եկեղեցին և այլն և այլն, որոնք Լոր գիւղը շրջափակում են միմեանցից ոչ այնքան հեռու, զետեղուած նոյն գիւղի վարելահողերի և այգիների մէջ»[11]:
XV-XVI դարերից Լորաձորի հովիտը կոչվել է Դարաբասի ձոր[12]: Իսկ արդեն XVI-XVII դդ. սկսած Դարպաս գյուղը Լորաձորի ենթաշրջանի համար համարվում էր որպես վարչական կենտրոն: «Աղուերծ կամ Ըղվերծ ավանը` Լորաձորում,- գրում է Մ. Հասրաթյանը,- երևի XVI-XVII դարերում, եթե ոչ ամբողջ Սիսիանի, գեթ Տաթևի և Լորաձորի ենթաշրջանների վարչական կենտրոն դարձավ…: Այստեղ կենտրոնացավ և վարչադատաստանական ատյանը-դարաբասը: Գյուղն էլ կոչվեց Դարաբաս»[13]:
* * *
Գետաթաղ գյուղը գտնվում է Սյունյաց աշխարհի Ծղուկ(ք) գավառի գեղատեսիլ Լորաձոր կամ Վերին ձոր (Ձորեր)[14] ենթագավառի հովտում, Լորագետի (վերին հոսանքում` Շենաթաղ, միջին հոսանքում` Գետաթաղ (Մեծ գետ), ներքին հոսանքում` Լծենագետ, Հաչենա գետ) ձախափնյա սարալանջի վրա, Լոր և Ըղուերծ գյուղերի միջև[15]: Ծովի մակերևույթից բարձր է 1470 մ.: Կլիման մեղմ է, օդը` առողջարար, խմելու ջուրը` սառնորակ: Գյուղն ամբողջապես թաղված է տանձենու, ընկուզենու, խնձորենու, բալենու և այլ ծառատեսակներով հարուստ այգիների մեջ: Գյուղի արևելյան կողմում բարձրանում է Եղիակ լեռնագագաթը (հնուց ի վեր բարձունքում եղել է Եղիա մարգարեի անունով սրբատեղի: Մատուռը թեև այժմ ավերված է, բայց մինչև օրս պահպանված է XI դարին վերագրվող խաչքարը), իսկ արևմտյան կողմում` Սառընծակերը[16], որտեղից սկիզբ է առնում և գյուղից ներքև՝ հանդամասում, Լորագետին է խառնվում Սալկուտ գետակը[17]: Գյուղի տեղագրությունը, որն արտացոլում է բնակավայրի իրական բնաշխարհագրական վիճակը, էական փոփոխության չի ենթարկվել, և համապատասխանում է նրա այսօրվա դիրքին: 1897 թ. ամռանը գյուղ այցելած ազգագրագետ Երվանդ Լալայանը գրում է. «Լորի և Դարաբասի մէջ, Շնաթաղ գետի ձախ ափին, ընկնում է Գետաթաղ գիւղը: Նրա արևելեան կողմից բարձրանում է Եղիակ գագաթը, իսկ արևմտեան կողմից Սառնըծակերը: Այս վերջինս այսպէս է կոչւում, որովհետև սարի գագաթին մի ժայռ քար կայ, որի ծակերի մէջ սառոյցը (սառնը) մնում է և ամառ ժամանակ»[18]: Գետաթաղի մասին միանգամայն ճիշտ նկարագիր է տվել Հայր Ղևոնդ Ալիշանը. «…ի ներքոյ Լորի,- գրում է նա,- այն է ի Հս. կայ Գետաթաղ 90 տամբ, առ գետեզերբն և յանկեան զոր գործ է ընդ նմին վտակ մի որոյ և գեղեցիկ և բարգաւաճ նշանակի բուսաբերութիւն»[19]:
Ինչպես Լորաձորի մյուս բնակակավայրերը, Գետաթաղ բնակատեղին նույնպես բնակեցված է եղել հնագույն ժամանակներից: Թե նախկինում ինչպես է կոչվել այն բնակավայրը, որտեղ հիմնվել է Գետաթաղ անվամբ գյուղը, գրավոր աղբյուրներում ըստ էության տեղեկություններ չեն պահպանվել: Այդուհանդերձ, պատմահնագիտական նյութերն ապացուցում են, որ տակավին վաղ ժամանակներից այդտեղ գոյություն է ունեցել բնակատեղի: Թերևս մարդն այստեղ բնակություն է հաստատել քարեդարյան ժամանակներից: Գյուղի շրջակայքում, բլրի վրա պահպանվել են մ.թ.ա. II-I հազ. թվագրվող ամրոցի հետքեր: Գյուղի հյուսիսային եզրին նույնպես առկա է մ.թ.ա. II-I հազ. թվագրվող դամբարանադաշտ, իսկ շրջակայքի հին բնակատեղիներում (Բաբաձավար, Խաչի-հողեր, Սարահունջ և այլն) հնագիտական պեղումների արդյունքում բացվել է մ.թ.ա. VIII-VII դդ. դամբարան և բնակելի քարայրեր[20]: Դամբարաններում և այլ կարգի հնությունների ավերակներում հայտնաբերվել են կավե զանազան ամաններ, սափորներ, կացնի քարե կաղապարներ, գյուղատնտեսական գործիքներ, տնային գործածության իրեր, պաշտամունքային պարագաններ և այլն[21]:
Մատենագրական վաղ շրջանի աղբյուրները Գետաթաղ գյուղանվան վերաբերյալ տեղեկություններ չեն պահպանել: Սկզբնաղբյուրներում Գետաթաղը թերևս առաջին անգամ հիշատակվում է տեղացի վաճառական, ճանապարհորդ Բաստամանց Փիրզատի «Ուղեւորութիւն Փիրզատէի Ղափանեցոյ» խորագրով ձեռագիր ուղեգրությունում: Փիրզատեն 1586 թ. հայրենի Գետաթաղից մեկնել է Արևմտյան Հայաստան, եղել Վան և Բաղեշ քաղաքներում, Կիլիկիայի Ադանա քաղաքում, ապա այնտեղից անցել Կ. Պոլիս և շուրջ 21 տարի (1607 թ.) ճանապարհորդել Եվրոպայի բազմաթիվ երկրներով: Օրագրություն-ուղեգրությունում Փիրզատը հաջորդաբար նշում է այն երկրներն ու քաղաքները, որտեղ նա եղել է. «Ես մեղաւոր Փիրզատա Ղիզիլպաշէն, երկիր Ղապանէն[22], Իւրոտէն ձորէն, Կեղոս Գետաթաղէն, Պաստամէցէց ազգէն: Զաքէրի թոռն Միրզին, Հոռոմիսին տաղայ, Իսայոսն Փարուն, Պահալվէն աղբեր: Էն տարին որ Հայոց թիվ էր ՌԼԵ (1586), որ ես իմ տանէն ելայ, գլոխս առայ ասկական (աստանդական ?) մուլորեցի օտար աշխարհ. եկայ առջի քաղաքն Վան. էնկից ելայ Կինեցի Պաղիշ (Բաղեշ-Բիթլիս) — Գ. Ս.) քաղաքն. Էնկից Կինեցի Հիզու (Հիզան, Խիզան-քաղաք, գյուղաքաղաք Բաղեշի գավառում — Գ. Ս.)[23] քաղաքն. Էնկից Ղարա Հէմիդ քաղաքն. Էնկից Որբայք. Էնկից Ատանայ (Ադանա — Գ.Ս.) ք. Էնկից Աղշահէր (Աղշեհեր, Ագշեհեր-գյուղաքաղաք պատմական Փոքր Հայքում, Շապին-Գարահիսարի շրջանում — Գ.Ս.)[24]. Էնկից Գոնիայ (Ղոնիա, Իկոնիա — Գ. Ս.) ք. Էնկից Ղարահասէր ք.:… Էնկից նաւով Մալթայ երկիրն… Էնկից Միլեան քաղաքն. Էնկից Թորին քաղաքն… Էնկից ի Սպանիայ` Մատրիլ քաղաքն… Էնկից Փառանկ երկիր. Փարիզ քաղաք…»[25]:
Հարկ է նշել, որ Փիրզատի ուղեգրական նոթերը ուշագրավ տեղեկություններ են պարունակում Եվրոպայի տարբեր քաղաքների հայ համայնքների բնակչության թվաքանակի, նրանց զբաղվածության և գործող եկեղեցիների մասին: Փաստագրական այդ տվյալները, որոնք մինչև այժմ էլ չեն կորցրել իրենց պատմագիտական և աղբյուրագիտական նշանակությունը, հիմք են ծառայում Արևմտյան Հայաստանի և հայ գաղթաշխարհի պատմությանն առնչվող բազմազան հարցերի լուսաբանման համար[26]: Հայ ազատագրաան մտքի պատմության հետազոտող Աշոտ Հովհաննիսյանը գտնում է, որ Փիրզատը ազատագրական առաքելությամբ է եղել Եվրոպայում[27]:
Գետաթաղի համայնապատկերը Եղիակ լեռան գագաթից
Գետաթաղի հնության վկան է կամարակապ, առանց գմբեթի, չորս սյունների վրա կառուցված եռանավ Սբ. Աստվածածին եկեղեցին, որը համարվում է V-VI դդ. բազիլիկ կառույց[28]: «Վերոնշյեալ չորս գիւղերից,- գրում է Հ. Տեր-Գրիգորյանը,- Շէնթաղ, Գետաթաղ և Լորը ունին հոյակապ քարաշէն եկեղեցիներ…»[29]: Գետաթաղի եկեղեցին համարվում է Սյունիքի ցարդ կանգուն լավագույն եկեղեցիներից մեկը[30]: Մ . Հասրաթյանի դիտարկմամբ՝ «V-XVII դդ. միջնադարի այս երկարատև ընթացքում Հայաստանի, մասնավորապես Սյունիքի պատմական անցքերի բախտակիցն է եղել նաև փոքրիկ մեկուսի Լորաձորը:… Գետաթաղի և Լորի XVII դարում գրեթե հիմքից վերակառուցված եկեղեցիները, որպես V-VI դարերից եկող բազիլիկ շենքեր (հատկապես Գետաթաղինը) այն ժամանակների զորեղ ապացույցներն են»[31]: Եկեղեցու հարավային մասում կանգնեցված գեղաքանդակ խաչքարին արձանագրված է. «ԵՍ ՄԽԻԹԱՐ ԵՐԵՑ ԿԱՆԳՆԵՑԻ ԶԽԱՉՍ ԵՂԲԱԻՐ ԻՄ… ԹՎ. ՉԼ» (1281)[32]: Եկեղեցու ճարտարապետական հորինվածքի վերաբերյալ Ս. Էփրիկյանը գրել է. «Գետաթաղը ունի չորս սիւներու վրայ հաստատուած կամարակապ և առանց գմբէթի գեղեցիկ եկեղեցի մը: Ձեղունի մէջ և խորաններու վերին կողմերը կան գաղտնի պահարաններ և պաշտպանութեան տեղեր: Խորաններու մօտ կան մէկ մէկ գեղեցիկ խաչարձաններ»[33]: Եկեղեցին ունեցել է շրջապարիսպ: Եկեղեցու գեղեցիկ քանդակազարդ դռան ճակատին արձանագրված է. «ԷՍ ԵԿԵՂԵՑԻՍ ԿԵՂ ՇԻՆԵՑ: ԹԻՎՆ ՌՃԺ—ՌՃԺԱ 1650»[34]: Տառերի թվական նշանակությունը թյուրիմացաբար նշված է 1650, սակայն ստացվում է 1661 կամ 1662 թվականը: Կասկածից վեր է, որ Գետաթաղում եկեղեցի եղել է 1661 (կամ թե 1662) թվականից շատ առաջ: Գուցե և վաղ միջնադարից, սակայն դրա վերաբերյալ ստույգ տեղեկություններ չեն պահպանվել: Պետք է նկատել, որ շատ դեպքերում «շինեց» կամ «շինել» տերմինը օգտագործվել է ոչ միայն «հիմնարկել», «կառուցել» իմաստով, այլև «վերակառուցել, նորոգել» նշանակությամբ, ինչպես ժամանակին նշել է Հ. Օրբելին[35]: Ուստի, հակված ենք կարծելու, որ արձանագրությունում առկա «շինեց» տերմինը բովանդակային առումով առնչվել է եկեղեցու հիմքից վերակառուցման մեծածավալ աշխատանքներին, ինչպիսի տեսակետ որ ժամանակին հայտնել է Մ. Հասրաթյանը[36]: Եկեղեցու հարավային ճակատին, մուտքից ձախ ագուցված է XII-XIII դդ. թվագրվող խաչքար: XIII-XIV դդ. խաչքարեր կան նաև եկեղեցու ներսում: Շինության ավանդատան պատին, մուտքից վերև ագուցված է խաչքար (1451 թ.), բեմի ճակատին և մկրտարանի խորշում ագուցված են XV-XVI դդ. խաչքարեր: Եկեղեցուց հարավ գտնվում է գյուղի հին գերեզմանոցը (XIX դ.), որի խաչքարերն ագուցված են եկեղեցու պատերին:
Գետաթաղի Սբ. Աստվածածին եկեղեցին. V-VI դդ. Սբ. Աստվածածին եկեղեցու հարավային մուտքը
Եղիակ լեռան գագաթի սրբավայրը
Սյունյաց երկրի քաղաքական-տնտեսական համեմատաբար կայուն վիճակն ուղեկցվել է հոգևոր կյանքի ու նյութական մշակույթի զարթոնքով, ձեռագիր-մատյանների ընդօրինակման ու պատկերազարդման աշխատանքների աշխուժացմամբ: Պահպանված մատենագրական աղբյուրները հավաստում են, որ Գետաթաղը եղել է Սյունիքի արդյունավետ գրչօջախներից մեկը, ուր ստեղծված ձեռագրերից մի քանիսը հասել են մինչև մեր օրերը և պահվում են Մեսրոպ Մաշտոցի անվան Մատենադարանում: Գետաթաղի Սբ. Աստվածածին եղեղեցին տակավին միջին դարերից ունեցել է գրչատուն, իսկ XVII դարից պահպանվել են այդտեղ ընդօրինակված թե՛ մագաղաթյա, թե՛ թղթյա բազմաթիվ մատյաններ, որոնց զգալի մասն ունեն գեղարվեստական հարդարանք: Միաժամանակ աչքի են ընկել նշանավոր գրիչներ ու ծաղկողներ, որոնց բեղմնավոր գործունեության արդյունքում կորստից փրկվել և մեզ են հասել մի շարք ձեռագրեր: XVII դարի առաջին կեսում Գետաթաղում ճանաչված գրիչ ու նկարիչ էր Ղուկասը, որը գրչագրել է յոթ ձեռագիր: Որպես ծաղկող՝ նրա անունը Ավետարանի հիշատակարանում գրչագրված է այսպես. «Արդ` գրեցաւ զհոգելից տառս թվականիս ՌԿԵ (1616), յերկիրն Որոտան, ի գեղւս որ կոչի Գետաթաղ, ընդ հովհանեաւ Ս. Աստուածնիս, ձեռամբ Ղուկաս անարժանիս, ի խնդրոյ Զաքարիա կրօնաւորի…»[37]:
1619 թ. Ղուկաս գրիչը ընդօրինակում է XII դ. նշանավոր աստվածաբան, մատենագիր և շարականագիր Ներսես Լամբրոնացու ստեղծագործությունների թագն ու պսակը համարվող «Խորհրդածութիւնք ի կարգս եկեղեցւոյ և մեկնութիւն խորհրդոյ Պատարագի» ձեռագիրը (ստացող` Սարգիս եպիսկոպոս, Ղազար քահանա): Հիշատակարանում ասված է. «Դարձեալ գրեցաւ սա յերկիրն Որոտան, ի գեւղս որ կոչ[ի] Գետաթաղ, ընդ հովանեաւ Ձագյարոյց Ս. Աստուածածնիս, ձեռամբ Ղուկաս անպիտան դպրի… յիշեցեք մաքարափայլ աղաւթիւք ձերովք զՂազարոս պատուական քահանային և իւրքն ամենայն կցորդ նմին, ամէն: Գրեցաւ ՌԿԸ (1619) թվին. եւ Քրիստոսի փառք յաւիտեանս. ամէն»[38]:
1621 թ. Ղուկաս գիրչը ընդօրինակել է մի Ժողովածու` Ներսես րաբունապետի համար: Ձեռագրի հիշատակարանում ասվում է. «Արդ` գրեցաւ երգարանս Ներսէսի, և Գրիգորի, յերկիրս Որոտեան, ի գեւղս Գետաթաղ, ընդ հովանեաւ Ս. Աստուածածնիս, ձեռամբ Ղուկաս անարհեստ դպրի, ՌՀ (1621) թվին, և ի խնդրոյ Ներսէս քաջ րաբունապետի…»[39]: 1622 թ. Ղուկասը գրիչներ Գրիգորի և Հակոբի հետ ընդօրինակում է մի «Յայսմաւուրք» (ստացող` Արիստակես վարդապետ)[40]: Ինչպես հիշատակված է ձեռագրում, Արիստակես վարդապետը եղել է Մովսես մեծ րաբունապետ «քաջ իմաստասերի» աշակերտը, որը Սյունիքում հիմնադրել է բազմաթիվ գրչատներ և կուսանաց վանքեր: 1623 թ. Ղուկաս գրիչը ընդօրինակում է «Աւետարան», որի հիշատակարանում ասվում է. «Արդ` յանց եղեալ կատարեցաւ սբ. Աւետարանս Աստուծոյ մերոյ Քրիստոսի և քարոզս Յիսուսի տեառն Աստուծոյ մերոյ երկիրս յՈրոտան, ի գևղս Գետաթաղ, ընդ հովհանեաւ Ս. Աստուածածնիս, ի թվականութեանս Հայոց ՌՀԲ (1623)»[41]: Ավետարանում պահպանվել են երեք ավետարանիչների պատկերները` Մատթեոս, Ղուկաս, Հովհաննես[42]: Ղուկաս գրչի ընդօրինակած մեկ այլ Ավետարանի (ստացող` Հովհաննես կրոնավոր) հիշատակարանում ասվում է. «Դարձեալ յիշեցէք զՂուկաս մեղաւոր գծողս, որ բազում ջանիւ գրեցի և ծաղկեսցի զսուրբ Աւետարանս յերկիրս Որոտան, ի գեօղս Գետաթաղ ընդ հովանեաւ սբ. Աստուածածնիս, ի խնդրո Ովանէս կրօնաւորին ի ՌՃԻԲ (1673) թվին»[43]: Ավետարանում պահպանված նկարները կատարված են վարպետորեն, գունազարդումը բազմերանգ է, ուր օգտագործված է նաև ոսկի: Լուսանցքազարդերում աչքի են ընկնում երկրաչափական, բուսական նուրբ զարդերը, ճկուն թռչուններն ու բանվածքազարդ խաչերը: Ուշագրավ է, որ ձեռագիրն ունի X-XI դդ. մագաղաթյա պահպանակներ: Հետագա հիշատակությունից երևում է, որ ձեռագիրը տարվել է Կարին (Էրզրում), իսկ 1916 թ. հանձնվել է Էջմիածնի Մայր Աթոռի մատենադարանին[44]: Բարձր գնահատելով Ղուկաս գրչի նկարչական արվեստը՝ «Վայոց ձորի և Որոտանի մանրանկարչությունը» մեծարժեք աշխատության հեղինակ Ա. Գևորգյանը, գրում է. «Հարդարման այս եղանակով նկարիչը համատեղել և հարազատորեն վերարտադրել է գլաձորյան, կիլիկյան մանրանկարչությունը:… Ղուկասի մոտ բավականին հաջողված է նկարների գունային համադրումը: Դրանք ունեն հագեցված գունաշար, որտեղ գերիշխում է կանաչը, կապույտը և մուգ կարմիրը, որոնք ոսկու զուգակցությամբ ստեղծել են հաճելի միջավայր»[45]: Ղուկաս գրչի ընդօրինակած վերջին մատյանը 1628 թ. վեց մագաղաթյա փոքրադիր թերթերի վրա Ներսես Շնորհալու Տաղարանն է («Ներսէս Շնորհալի աշխարհ ամենայն, առաւօտ լուսոյ»)[46]:
Գետաթաղի գրչատունն իր գործունեությունը շարունակել է նաև XVII դարի երկրորդ կես: Ձեռագրերի ընդօրինակման աստվածահաճո արվեստը շարունակել են նաև գրիչներ Ավետ ու Սամուել քահանաները: 1639 թ. գրչագրված Շարակնոցում գրիչ Ավետը հայտնում է, որ ձեռագիրն ընդօրինակել է լավ և ընտիր օրինակից: Ձեռագրի հիշատակարանում այդ մասին ասվում է. «Արդ` գրեցաւ եղանակաւոր տառս, որ կոչի Շարակնոց, ի թվին Հայոց ՌՁ և Ը (1639)-ի… ի յերկիրս Որոտան, ի գևղս որ կոչի Գետաթաղ…» (ստացող` Տեր Մինաս քահանա)[47]: Սամուել քահանա գրիչը 1657 թ. նույնպես ընդօրինակել է Շարակնոց, որի հիշատակարանում ասվում է. «Փառք…, որ ետ կարողութիւն տկար Սամուէլ գրիչի, սուտանուն քահանայի…: Արդ` գրեցաւ սա յերկիրն Որոտան, ի գեղն Գետաթաղ, ընդ հովանեաւ Ս. Աստուածածնիս, ձեռամբ Սամուէլիս, ի թուաբերութեանս մերում հայկազեան սեռի ՌՃԶ (1657)»[48]:
Գետաթաղի գրչատունն ունեցել է սեփական մատենադարանը, որտեղ պահվել են մատյաններ[49]: Դատելով գրչատան բազմաբովանդակ գործունեությունից՝ ենթադրվում է, որ գյուղն ունեցել է դպրատուն, իսկ դպրապետն էր Ներսես րաբունապետը: Գյուղի գրչատան ձեռագրերի մասին, ցավոք, մատենագրական աղբյուրները սակավ տեղեկություններ են հաղորդում և մեզ դրանց չնչին մասն է հասել միայն: Այդ փրկված մասունքներն էլ, ինչպես տեսնում ենք, հիմնականում վերաբերում են XVII դարին:
Գետաթաղում գրչագրված մատյանները փաստական վկայություններ են այն մասին, որ գյուղը եղել է հայ գրչության և մանրանկարչության նշանավոր և հարուստ կենտրոններից մեկը: Այդտեղ ընդօրինակված ձեռագրերը փառահեղ վկայախոսներ են գետաթաղցիների գեղագիտական բարձր ճաշակի ու գրասիրության: Ընդհանրապես, Գետաթաղում ստեղծված ձեռագիր մատյանների գոյության փաստն ինքնին թույլ է տալիս եզրակացնել, որ գյուղում գրչագիր-մատյանների ընդօրինակությունն ու պատկերազարդումը եղել է չափազանց հարգի:
Այսպիսով` Գետաթաղ գյուղում գրչագրված ձեռագիր մատյաններն աղյուսակի տեսքով ունեն հետևյալ պատկերը.
N | Ձեռագրի անունը կամ բովանդակությունը | Գրիչը | Ստացողը | Ժամանակը | Ձեռագրի հասցեն |
1 |
Աւետարան | Ղուկաս | Զաքարիա | 1616 | ԺԷԱ, էջ 579, ՑՁՄԱՄ հ. Բ, էջ 253: |
2 |
Խորհրդածութիւնք ի կարգս
եկեղեցւոյ և մեկնութիւն խորհրդոյ Պատարագի |
Ղուկաս | Սարգիս եպիսկոպոս, Ղազար քահանա | 1619
|
ԺԷԱ, էջ 686, ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 297: |
3 |
Ժողովածու | Ղուկաս | Ներսես
րաբունապետ |
1621 | ԺԷԲ, էջ 22, ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 461: |
4 |
Յայսմաւուրք | Ղուկաս, Գրիգոր,
Հակոբ |
Արիստակես վարդապետ | 1622 | ԺԷԲ, էջ 72, ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 298: |
5 |
Աւետարան | Ղուկաս | — | 1623 | ԺԷԲ, էջ 95: |
6 |
Աւետարան | Ղուկաս | Հովհաննես կրոնավոր | 1624՞ | Գևորգյան Ա., նշվ. աշխ., էջ 142: |
7 |
Ներսէս Շնորհալի աշխարհ ամենայն, առաւօտ լուսոյ | Ղուկաս | — | 1628 | ԺԷԲ, էջ 297, ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 919: |
8 |
Շարակնոց | Ավետ | Տեր Մինաս
քահանա |
1639 | ԺԷԲ, էջ 765, ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 78: |
9 | Շարակնոց | Սամուել | — | 1657 | ԺԷԳ, էջ 779: |
Գետաթաղը XVII դարում համարվում էր Տաթևի վանքապատկան գյուղերից մեկը: Վերին ձոր ենթագավառի վանքապատկան գյուղերի, այդ թվում նաև Գետաթաղի տնտեսական վիճակի վերաբերյալ աղբյուրագիտական անգնահատելի նյութ է հաղորդում Երեմիա վարդապետի կողմից 1692 թ. կազմված «Տաթեւու թեմի պտուղն այս է այժմ ժամանակի: ԺԴ գաւառացն» հարկացուցակը, որի հիմքի վրա 1730 թ. ոմն Ալեքսանդրը արձանագրել է վանքի տիրույթների ցանկը: Այս պտղացուցակի ստեղծման և գրառման ժամանակի մասին ուղիղ տեղեկություն է հայտնում բնագրի հետևյալ հատվածը. «Զայս Յօհաննէս վարդապետի դաւթարիցն առեալ աստ գրեցաք: Թուին ՌՃՀԹ. (1730), որ Երեմիայ վարդապետին գրեալն թուին ՌՃԽԱ. (1692): Մայիսի Ժ էր, Տաթևու վանքին բահրէքն, որ է մուլքն ես տէր Աղէքսանդրս գրեցի յայն սիահիցն»[50]: Պտղացուցակում «Վերինձորու գաւառ»-ում նշված է նաև Գետաթաղ գյուղն իր հարկաչափով. «Գետաթաղն ԳՌ ԸՃ» (3800)[51]: Հարկատու գյուղերից «պտղի», այսինքն` տասանորդ հարկը գանձվել է դրամով և դահեկանով[52]: Դատելով հարկաչափի միավորից, Գետաթաղը եղել է միջին մեծության գյուղ:
Հատված «Պտուղ» ցուցակից, որտեղ նշված է Գետաթաղն իր հարկաչափով (1692 թ.)
Գետաթաղի` XVII դարավերջին արդեն իսկ նշանավոր բնակավայր լինելը հավաստվում է այն փաստով, որ գյուղի մասին հիշատակություն կա Իսրայել Օրու՝ Հայաստանը պարսկա-թուրքական տիրապետությունից ազատագրելու ծրագրային նկատառումներով եվրոպական տերություններին հղած 1699 թ. սեպտեմբերի 22-ի զեկուցագրում, որում նշված է, որ գյուղը կարող է տրամադրել 5000 մարդ. «Գետաթաղը` 5000 մարդ»[53]: Նկատենք, որ Օրու` գյուղի բնակչության թվի վերաբերյալ հաղորդած տվյալը որքան էլ որ այդ և հետագա ժամանակաշրջանի համար այնքան էլ ստույգ չէ, այդուհանդերձ, գյուղի հիշատակման փաստն ինքնին պերճախոս վկայում է XVII դարավերջին Սյունիքում նրա ունեցած որոշակի դերակատարության մասին:
XVIII դարը Սյունիքի բնակչության համար մաքառման ժամանակաշրջան էր: 1726, ապա` 1729 թթ. Սյունիք խուժած Օսմանյան բանակի գործած ասպատակությունների և ավարառությունների հետևանքով երկրամասի բազմաթիվ գյուղեր, այդ թվում նաև Լորաձորի հովտում ընկած երբեմնի շեն ու ծաղկուն բնակավայրերը դարձան սակավամարդ կամ ամբողջովին դատարկվեցին[54]: «Գետաթաղ գյուղի և գետաթաղցիների պատմությունից» ձեռագիր աշխատության հեղինակ Ա. Հովսեփյանը գյուղի հնաբնակներից գրի է առել հետևյալ ուշագրավ տեղեկությունը. «…Թուրքիան երկու անգամ 1726 և 1729 թթ. հարձակվեց Սյունիքի վրա, ավերեց ու ամայացրեց այն: Այն բնակությունը, որտեղ այժմ տեղավորված է Գետաթաղը, հավասարեցվեց հողին, բնակչության մեծ մասը բնաջնջվեց, իսկ մնացած մասը հեռացավ անհայտ տեղեր: Այդ բնակությունը նորից վերականգնվեց 1760 թվականին…»[55]: Այսպիսով` տարբեր վայրեր գաղթած գետաթաղցիներից շատերը XVIII դ. 60-ական թվականներին կրկին վերադարձել են իրենց բնօրրանը և վերաշինել պատմության դժխեմ ճակատագրի բերումով ավերված հին գյուղը:
Գետաթաղը, որպես Տաթևի վանքի վանքապատկան գյուղ, հիշատակվում է 1781 թ. Տաթևի վանքում Բաղդասար վրդ. Քարահունջեցու կազմած սկզբնաղբյուրային կարևոր նշանակություն ունեցող «Քեօթուկ մատեան ցանկալի եւ վայելուչ գիրքս այս անուանեալ Պատմագիրք Սիւնեաց» (ստացող` Հովակիմ եպս. Սյունեցի)[56] վերտառությամբ ձեռագրում[57], որն իր հիմքում որոշակիորեն աղերսվում է Ստ. Օրբելյանի հարկացուցակի (Հին ցուցակ) և 1692 թ. «Պտուղ» հարկացուցակի հետ: «Քեոթուկ» անվանված «Տաթեւու Սրբոյ Աթոռոյն թէմի պտուղն այս է այժմոյս ժամանակի» հարկացուցակի «Ծղուք գաւառ»-ում նշված է նաև Գետաթաղ գյուղն իր հարկաչափով. «Գետաթաղն Գ Ռ» (3000) [58]:
Հատված «Քեոթուկ» ցուցակից, որտեղ նշված է Գետաթաղն իր հարկաչափով (1781 թ.)
Սյունիքը մեծ փորձությունների ենթարկվեց նաև Իրանի Աղա Մուհամմադ շահի 1795 և 1797 թթ. աղետաբեր արշավանքների ժամանակ: Սյունիքում կատարված սոսկալի ոճիրների մասին վավերագրում ասվում է. «1795 թ. գարնան, Աղա-Մուհամմէդ շահը… Արտաւիլ հասնելից յետոյ` առաքում է զԿաջար Մահամմէդ-Հասան-խանը զօրախմբով, որ Երասխ գետի վերայ շինուած Խուդաֆերին ասած կամուրջի վերայ հսկէ, որպէս զի Իբրահիմ-Խալիլը խորտակել չտայ զայն, միևնոյն ժամանակն էլ հրամայում է Մուստաֆա խանին մէկ զօրագունդով յարձակուի Կապանի (Սիւնեաց, Ղափանի) հայ բնակիչների վերայ, որ և նրանց տունը տեղերը քանդում, կործանում է, ասպատակում է նրանց հօտերը նախիրներն ու ջոկերը, սուրի բերանով մաշում է այնտեղի բնակիչների մեծ մասն ու հարիւր ու վեց գլուխ ցցում նիզակների վերայ` բազմաթիւ մատաղ գերիների և գեղուղէշ գերուհիների հետ ընծայ է ուղարկում շահին…»[59]: Ասպատակությունների պատճառած չարիքներին և զրկանքներին միանում են նաև սովն ու համաճարակները: Հուսահատության եզրին հասած բնակչության մի մասը բռնում է գաղթի ճանապարհը: Պահպանված տեղեկությունները փաստում են, որ Գետաթաղը, թեև սակավ բնակչությամբ, այդուհանդերձ այդ և հետագա դարերում կարողացել է պահպանել իր գոյությունը:
XVIII դարի վերջին և XIX դարի 20-ական թվականների վերջերին Լորաձորի գյուղերը, այդ թվում նաև Գետաթաղը համալրվել են Արցախից և Նախիջևանից եկած բնակիչներով[60]: Ե. Լալայանը գրում է. «Գետաթաղի բնակիչները մեծ մասամբ Հին-Նախիջևանից գաղթականներ են…»[61]: Տարաժամանակյա աղբյուրները փաստում են, որ Նախիջևանից եկած բնակիչները վերը նշված չարաղետ իրադարձությունների պատճառով հայրենի գյուղը լքած գետաթաղցիների սերունդներն էին, որոնք հետզհետե վերահաստատվել են Գետաթաղում և շենացրել այն. վերականգնվել են ավերված տները, կառուցվել են նորերը և այլն: Հարցի առթիվ հետաքրքրական դիտարկում է արել Մ. Հասրաթյանը: Գետաթաղի վերաբերյալ նա գրում է. «Գետաթաղի մասին տեղական ավանդություն կա, որ 1828-30 թթ. ներգաղթել են Նախիջևանի հայկական գյուղերից…: Մինչդեռ իմ ստուգումները պարզեցին, որ դրանք և Սիսիանի մի քանի այլ գյուղեր գաղթեցված են եղել դեպի Նախիջևան 1795-1826 թթ. երեք անգամ և ռուսական կայուն տիրապետությունից հետո վերադարձել են իրենց բնակավայրերը, որոնց գումարվել են Ղարաբաղից, Պարսկահայքից ևս եկած ընտանիքներ»[62]:
1831 թ. ընտանեկան ցուցակագրության տվյալներով գյուղն ուներ 43 բնակիչ[63]: 1840 թ. հունիսի 20-ին տեղի ունեցած երկրաշարժի պատճառով վնասվել է Սբ. Աստվածածին եկեղեցին: Պահպանված արխիվային վավերագրում ասվում է. «Ի վիճակին Տաթևու. Գետաթաղայ քարատաշ եկեղեցոյ չորս կողմեայ տանեաց քարինսն թափեցան և յերկուց ճեղքեալ»[64]: 1842 թ. գյուղն ուներ 5 ծուխ` 43 (26 ար., 17 իգ.) բնակիչ[65]: Տաթևի վիճակի 1848 թ. «Ցուցակ անուանց գիւղօրէից և թուայ տանց և սեռի և ամաց բնակչաց» չափաբերական մատյանի տվյալների համաձայն` գյուղն ուներ 11 ծուխ` 111 (55 ար., 56 իգ.) բնակիչ[66]: 1863 թ. գյուղն արդեն ուներ 17 ծուխ` 177 (90 ար., 87 իգ.) բնակիչ[67], 1870 թ.` 24 ծուխ` 171 (104 ար., 67 իգ.) բնակիչ[68]: 1886 թ. ընտանեկան ցուցակագրության տվյալներով Գետաթաղը մտնում էր Դարպասի գյուղական համայնքի մեջ և արդեն ուներ 33 ծուխ, աճել էր նաև բնակչության թիվը` 265 (146 ար., 119 իգ.)[69]: 1897 թ. հունվարի 28-ին (հին տոմարով) անցկացված համառուսաստանյան առաջին մարդահամարի տվյալների համաձայն Գետաթաղն ուներ 1 եկեղեցի (Սբ. Աստվածածին), 1 քահանա, 39 ծուխ` 362 (163 ար. 199 իգ.) բնակիչ[70]:
XIX դ. 70-80-ական թվականներին Լորաձորի գրեթե բոլոր գյուղերից, այդ թվում նաև Գետաթաղից տասնյակ երիտասարդներ, որոշ դեպքերում նաև ընտանիքներ, արտագնա աշխատանքի են մեկնել Բաքու[71]: Գյուղացիության մի մասն էլ, Բաքվից բացի, գաղթեց Անդրկասպյան երկիր, Աշգաբադ և շրջակա քաղաքներ, ինչի պատճառով զգալիորեն կրճատվեց բնակչության թիվը: Ա. Հովսեփյանի վկայությամբ. «Այդ ժամանակաշրջանում (նկատի ունի XIX դարի 70-80-ական թթ. — Գ. Ս.) Գետաթաղում չկար մի ընտանիք, որից գոնե մի տղամարդ չգնար Բաքու փող վաստակելու: Գնացողների որոշ մասը մնում էր Բաքվում մի քանի տարի և գյուղ էր գալիս ժամանակ առ ժամանակ: Աստիճանաբար սրանց մի մասը հիմնավորվում էր քաղաքում, տեղափոխում իր ընտանիքը, խզում կապը գյուղի հետ»[72]: Առևտրաարդյունաբերական զանազան գործառույթներից զատ, Բաքվում հաստատված գետաթաղցիներն ունեին նաև հյուրանոցներ: Օրինակ, Արտեմ Փիլիպոսյանին էր պատկանում «ծՏՐՊ» անվամբ հյուրանոցային համալիրը[73]: Բաքվում հաստատված գետաթաղցիները հետագայում այնքան մեծ թիվ են կազմում, որ մտահոգված գյուղում իրենց համագյուղացիների սոցիալ-տնտեսական ու հասարակական կյանքի պայմանների բարելավման խնդրով, 1907 թ. հիմնում են «Սալկուտ» անվամբ հայրենակցական միությունը[74]: Կազմակերպությունը հանգանակությունների միջոցով պարբերաբար տարաբնույթ օգնություն է ցուցաբերել համագյուղացիներին: Միության ջանքերով 1907 թ. գյուղում հիմնվել է երկդասյան դպրոց, որը գործել է մինչև 1910 թ.: Դպրոցի նպաստը տրամադրում էր միությունը: 1906 թ. վերջերին և հատկապես 1907 թ. սկզբներին, երբ Արցախում և Զանգեզուրում բռնկվում է սով[75], բաքվաբնակ գետաթաղցիները «Բաքվի նպաստամատույց հանձնաժողովի» միջոցով գյուղ են ուղարկում 400 փութ ալյուր[76]: Իսկ բաքվաբնակ Շամիր և Դանիել Սահակյաններն, ի հիշատակ իրենց հանգուցյալ հոր Հակոբի, 1916 թ. հուլիսի սկզբներին 100 ռ. են տրամադրում գյուղի աղբյուրի վերանորոգման համար[77]:
XX դարասկզբի վիճակագրական տվյալները ցույց են տալիս, որ Գետաթաղի բնակչության թիվն աստիճանաբար աճել է: 1908 թ. ապրիլի 20-ի դրությամբ այն հասնում էր 543-ի (393 ար., 150 իգ.)[78]: 1912 թ. գյուղն ուներ 1 եկեղեցի, 42 ծուխ` 576 (296 ար., 280 իգ.) բնակիչ[79]: 1914 թ. «Կովկասյան տարեցույց»-ում Գետաթաղը (ԽպՑՈՑՈչ) նշված է զուտ հայաբնակ գյուղ, որ ուներ 508 բնակիչ[80]:
Գետաթաղի բնակչությունը զգալիորեն նվազեց Առաջին աշխարհամարտի տարիներին, երբ երիտասարդությունը զանգվածաբար զորակոչվեց գործող բանակ:
Խորհրդային կարգերի հաստատումից հետո ընկած ժամանակահատվածում` 1922 թ. գյուղն ուներ 414[81], 1926-ին` 338, 1939-ին` 394 բնակիչ[82]:
1926 թ. գյուղում հիմնվել է յոթամյա դպրոց, որը 1949-1969 թթ. դարձել է ութամյա, 1969-1975 թթ.` հնգամյա, իսկ 1976/77 ուս. տարում որպես տարրական դպրոց միացել է Դարպասի միջնակարգ դպրոցին: Տարբեր տարիներին դպրոցի տնօրեններ են եղել Մեսրոպ Զաքարյանը, Ռուբեն Գալստյանը, Գուրգեն Առուստամյանը և Արկադիա Ստեփանյանը: Անբասիր գործունեության համար «Վաստակավոր ուսուցչի» բարձր կոչման են արժանացել ուսուցիչներ Բենիկ Պողոսյանը և Գուրգեն Առուստամյանը: 1926 թ. գյուղն ունեցել է ակումբ և գրադարան:
Սյունիքի այլ բնակավայրերի թվում Գետաթաղը մեծապես տուժել է 1931 թ. ապրիլի 27-ին տեղի ունեցած ահեղ երկրաշարժից: Երկրաշարժից հետո վերականգնողական շինարարական աշխատանքների շնորհիվ գյուղում կյանքն աստիճանաբար մտել է բնականոն հունի մեջ:
Երկրորդ աշխարհամարտի տարիներին գյուղից գործող բանակ են զորակոչվել 134 հոգի: Չեն վերադարձել 63-ը: Պատերազմի դաշտում սխրագործություններ կատարած գետաթաղցիներից շատերը (Գուրգեն Բագրատի Առուստամյան, Բենիկ Արշակի Պողոսյան, Գերասիմ Ավետիսի Հայրապետյան, Արտավազդ Վարդանի Սերգեյան և այլք) բանակի հրամանատարության և կառավարության կողմից արժանացել են տարբեր աստիճանի հուշամեդալների և պարգևների: Ի հիշատակ Հայրենական Մեծ պատերազմում զոհված գետաթաղցիների՝ երախտապարտ համագյուղացիները 1967 թ. գյուղում կառուցել են հուշարձան (քանդակագործ` Ա. Բագոյան): Հետպատերազմյան շրջանում Գետաթաղն ապրել է տնտեսական վերելք: Աստիճանաբար բարելավվել է բնակչության սոցիալ-տնտեսական պայմանները: Աճել է նաև բնակչության թիվը. 1959-ին հասնում էր 284-ի, 1970-ին` 224-ի, 1979-ին` 203-ի[83]: Բնակչության թվաճի վրա բացասաբար է ներազդել հետպատերազմյան տարիներին տեղի ունեցած արտահոսքը, երբ մեծ թվով գետաթաղցիներ Բաքվից բացի հաստատվել են նաև Սումգայիթ և Գրոզնի քաղաքներում:
Գետաթաղի կոլտնտեսությունը հիմնվել է 1930 թ.: Կոլտնտեսությունը հաջորդաբար նախագահել են. Արամ Մաթևոսյան (1930-1938), Սեդրակ Կարապետյան (1938-1939), Թևան Հովակիմյան (1939-1940), Մանուչար Առուստամյան (1940-1941), Պետրոս Սարգսյան (1941-1942 թթ.), Աղաբեկ Դավթյան (1941-1943), Եղիշ Հովհաննիսյան (1943-1947), Արարատ Հովսեփյան (1947-1950), Սերոբ Կարապետյան (1950-1951), Հովսեփ Հախվերդյան (1951-1954), Եղիշ Հովհաննիսյան (1954-1958), Սմբատ Բաղդասարյան (1958-1961), Գերասիմ Հայրապետյան (1961-1962), Վլադիկ Ղուկասյան (1962-1963), Գուրգեն Առուստամյան (1963-1968), Ռաֆիկ Ստեփանյան (1968-1979), Մելսիկ Ստեփանյան (1979-1986) և Անուշավան Ասատրյան (1986-1991): Նշենք, որ Գետաթաղը տնտեսական զգալի վերելք է ապրել հատկապես կոլտնտեսության վարչության երկարամյա նախագահ Ռ. Ստեփանյանի օրոք. կարճ ժամանակաշրջանում կոլտնտեսությունը դարձել է Սիսիանի շրջանի առաջավոր ցուցանիշներ ունեցող տնտեսություններից մեկը: Կատարած շնորհակալ աշխատանքի համար Ռ. Ստեփանյանը երկու անգամ` 1973 և 1980 թթ. պարգևատրվել է «Պատվո նշան» շքանշանով: Կոլտնտեսության լուծարումից և սեփականաշնորհումից հետո գյուղապետեր են եղել Քաջիկ Անդրեասյանը (1991-1993) և Արթուր Դավթյանը (1993), որն աշխատում է մինչ այժմ:
Գետաթաղը հայտնի է գիտության տարբեր բնագավառների մի շարք գործիչներով: Ծագումով Գետաթաղից են Մոսկվայի Ն. Բաումանի անվան բարձրագույն տեխնիկական ինստիտուտի գծագրության և երկրաչափության ամբիոնի հիմնադիր վարիչ, տեխնիկական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր Քրիստափոր Հարությունի Առուստամյանը, բժշկական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր Լևոն Հարությունի Առուստամյանը, ֆիզիկամաթեմատիկական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր Արտյոմ Վարդազարի Արզումանյանը, կենսաբանական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր Սերյոժա Գրիշայի Մարտիրոսյանը, ֆիզիկամաթեմատիկական գիտությունների թեկնածու Ռոմա Գրիշայի Մարտիրոսյանը, արվեստագիտության թեկնածու Նելլի Գրիշայի Մարտիրոսյանը, ֆիզիկամաթեմատիկական գիտությունների թեկնածու Միքայել Սուքիասի Ստեփանյանը, պատմական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր Գևորգ Սրապիոնի Ստեփանյանը:
Գետաթաղցիներն անմասն չեն մնացել Արցախյան ազատամարտին: Գետաթաղցիներ են «Սիսական» ինքնապաշտպանական գումարտակի փոխհրամանատար, ներկայումս ՀՀ ԶՈՒ ավիացիայի փոխգնդապետ Հրաչ Հրանտի Կարապետյանը (Փոքրիկ) և Սամվել Արկադիայի Բաբայանը (ներկայումս ՀՀ ԶՈՒ փոխգնդապետ: Դասախոսում է Վազգեն Սարգսյանի անվան ռազմական ինստիտուտում): Նրանք մասնակցել են ԼՂՀ-ում և ՀՀ սահմաններում մղված ինքնապաշտպանական մարտերին:
2001 թ. հոկտեմբերի 10-19-ը անցկացված մարդահամարի տվյալներով Գետաթաղն ուներ 202 (101 ար., 101 իգ.) բնակիչ, որից մշտաբնակ` 104 (100 ար., 94 իգ.)[84]: Արտագաղթի պատճառով աստիճանաբար նվազել է բնակչության թիվը: 2011 թ. գյուղի ծխամատյանում գրանցվել է ընդամենը 2 ծնունդ: 2014 թ. հունվարի 1-ի դրությամբ գյուղն ուներ 39 ծուխ` 209 բնակիչ (117 ար., 92 իգ.), որից մշտաբնակ` 130, 2015 թ.` 35 ծուխ` 203 բնակիչ (106 ար., 97 իգ.)` մշտաբնակ` 120, 2016 թ.` 28 ծուխ` 194 բնակիչ (104 ար., 90 իգ.)` մշտաբնակ` 112[85]:
Այսպիսով` 1831-2016 թթ. Գետաթաղի բնակչության շարժընթացն ունի հետևյալ պատկերը.
Տարեթիվ | Ծուխ | ար. | իգ. | Բնակչ. ընդ. թիվը |
1831 | — | — | — | 43 |
1842 | 5 | 26 | 17 | 43 |
1848 | 11 | 55 | 56 | 111 |
1863 | 17 | 90 | 87 | 177 |
1870 | 24 | 104 | 67 | 171 |
1886 | 33 | 146 | 119 | 265 |
1897 | 39 | 163 | 199 | 362 |
1908 | — | 393 | 150 | 543 |
1912 | 42 | 296 | 280 | 576 |
1914 | — | — | — | 508 |
1922 | — | — | — | 414 |
1926 | — | — | — | 338 |
1939 | — | — | — | 394 |
1959 | — | — | — | 284 |
1970 | — | — | — | 224 |
1979 | — | — | — | 203 |
2001 | — | 101 | 101 | 202 |
2014 | 39 | 117 | 92 | 209 |
2015 | 35 | 106 | 97 | 203 |
2016 | 28 | 104 | 90 | 194 |
2011/12 ուս. տարում գյուղում գործել է տարրական դպրոց` 3 աշակերտով: Գյուղը ներկայումս չունի դպրոց: 2013 թ-ից դպրոց հաճախող ընդամենը 10 երեխա կրթություն է ստացել հարևան Դարպաս գյուղի միջնակարգ դպրոցում[86]: 2015/2016 ուս. տարում 8 աշակերտ սովորում է Դարպասի, 1 աշակերտ` Լորի միջնակարգ դպրոցներում[87]:
Համայնքն ունի ընդամենը 4 աշխատատեղ (նրանք համայնքնապետարանի աշխատակիցներ են): Գետաթաղում հիմնականում զբաղվում են անասնապահությամբ և այգեգործությամբ:
[1] Տե՛ս Ավետիսյան Հ., Գնունի Ա., Բոբոխյան Ա., Սարգսյան Գ., Բրոնզ-երկաթեդարյան Սյունիքի սրբազան լանդշաֆտը: Հնագիտական հետազոտություններ, Երևան, 2015. էջ 142:
[2] Մեսրոպ Մագիստրոս արքեպ. Տէր Մովսիսեան, Հայկական երեք մեծ վանքերի Տաթեւի, Հաղարծնի եւ Դադի եկեղեցիները եւ վանական շինութիւնները, Երուսաղէմ, 1938, էջ 60:
[3] Տէր-Գրիգորեանց Յ., Զանգեզուրից դէպի Հին-Նախիջեւան, «Նոր-Դար», Թիֆլիս, 1891, յունուարի 5, N 5:
[4] Տե՛ս Հասրաթյան Մ., Պատմա-հնագիտական ուսումնասիրություններ, Երևան, 1985, էջ 139:
[5] Տե՛ս Ստեփաննոսի Սիւնեաց եպիսկոպոսի պատմութիւն Տանն Սիսական, ի լոյս ընծայեաց Մկրտիչ Էմին, Մոսկվա, 1861, էջ 371:
[6] Տե՛ս Հասրաթյան Մ., նշվ. աշխ., էջ 139:
[7] Կ. Վ. Շահնազարեանց, Սիւնիք (տե՛ս Պատմութիւն նահանգին Սիսական արարեալ Ստեփաննոսի Օրբէլեան արքեպիսկոպոսի Սիւնեաց ի լոյս ածեալ հանդերձ ծանօթագրութեամբք Կարապետ վարդապետ Շահնազարեանց, հ. Ա, Փարիզ, 1859, առաջաբան, էջ 29):
[8] Տէր-Գրիգորեանց Յ., Զանգեզուրից դէպի Հին-Նախիջեւան, «Նոր-Դար», Թիֆլիս, 1891, յունուարի 5, N 5:
[9] Լոր գյուղում ցարդ կանգուն է 1271 թ. կառուցված շքեղ մատուռ-խաչքարը, որին կոչել են նաև «Լորիկ իշխանի մատուռ»: Մատուռին արձանագրված է. «ԵՍ ՈՐՈՏՇԱՀ, ԳՐԻԳՈՐ ՈՒ ԼՈՐԻԿ ԿԱՆԳՆԵՑԱՔ ԶԽԱՉՍ ՀԱՒՐ ԻՄ ՀԱՅՐԱՊԵՏԻ ԵՒ ՄՈՒՐ ԻՄ ՈՎ ԿԱՐԴԱՅՔ ՅԻՇԵՑԵՔ Ի ՔԻ
Ի Թ: ՉԻ: ՄԱՄԻԿ» (Հասրաթյան Մ., նշվ. աշխ., էջ 143):
[10] Լոր գյուղի մասին մանրամասն տե՛ս Դավթյան Շ., Լոր. հնամենի գյուղ, 100-ամյա դպրոց, Երևան, 2005:
[11] Տէր-Գրիգորեանց Յ., Զանգեզուրից դէպի Հին-Նախիջեւան, «Նոր-Դար», Թիֆլիս, 1891, յունուարի 5, N 5:
[12] Տե՛ս Հասրաթյան Մ., նշվ. աշխ., էջ 142:
[13] Նույն տեղում, էջ 137:
[14] Լորաձորը սկսվում է ջրառատ մեծ Տամուկ (Դամուրի), Արամազդ (Գազբոյլ) սարերի և Հաչենա ձյունառատ լեռան ստորոտներից: Հյուսիսից հարավ ձգվող Լորաձորի ոչ մեծ նեղ հովիտը արևմուտքից սեղմված է Պատպատ լեռնաշղթայի արևելյան անտառաշատ լանջերի, արևելքից մեծ մասամբ Եղիակ սարի հարավային ոչ անտառապատ արևմտյան լանջի միջև: Սյունիքի ամենանշանավոր բնակավայրերից մեկի` Օրբելյան իշխանների նստավայր Որոտն գյուղի անունից Ծղուկք գավառի հարավ-արևելյան մասը` Լորաձորը XIII դարից կոչվում էր նաև «յերկիրն Որոտան»: Մխիթարյան միաբան Մանուել վրդ. Քաջունին գրում է. «Որոտան գետը իր քովի սահմանովը մէկտեղ իբրև պզտի գաւառ մը կը յիշուի…» (Հնախօսութիւն Հայաստանի ի պէտս դպրոցաց ի Հ. Մանուէլէ Քաջունւոյ Մխիթարեան վարդապետէ, Վենետիկ, 1855, էջ 109): Ուշագրավ է նաև Ղ. Ալիշանի դիտարկումը. «Որպէս երևւի ի բանիցս ցարդ յիշեցելոց` Որոտն գլխաւոր գիւղ կամ աւան էր կողմանս՝ յԺԳ դարէ և այսօր, մինչեւ կոչել կողմանցն ԵՐԿԻՐ ՈՐՈՏԱՆ… կամ ՈՐՈՏԱՆ ՁՈՐ…» (Ալիշան Ղ., Սիսական, Տեղագրութիւն Սիւնեաց աշխարհի, Վենետիկ, 1893, էջ 218):): XVIII դարում Լորաձորը հայտնի էր նաև «Վերին ձոր» անունով, կազմելով Ծղուկք գավառի ենթագավառը (տե՛ս Մեսրոպ Մաշտոցի անվան հին ձեռագրերի ինստիտուտ-Մատենադարան (այսուհետ` Մատենադարան), ձեռ. N 6271, 216ա):
[15] Տե՛ս Հանրամատչելի հանրագիտակ բառարան, հ. Ա, կազմեց` Համբարձում Առաքելեան, Թիֆլիս, 1915, էջ 377:
[16] Ըստ Ս. Էփրիկեանի` «…այսպէս կը կոչուի, որովհետեւ սարի գագաթը ժայռ մը կայ, որոյ ծակերուն մէջ սառոյցը (սառնը) ամառ ժամանակ ևս կը մնայ» (Էփրիկեան Ս., Պատկերազարդ Բնաշխարհիկ բառարան, հ. Ա, գիրք Ա, Վենետիկ-Ս. Ղազար, 1903-1905, էջ 484):
[17] Տե՛ս նույն տեում, էջ 509:
[18] Լալայեան Ե., Սիսիան: Նիւթեր ապագայ ուսումնասիրութեան համար, Ազգագրական հանդէս, Գ գիրք, Թիֆլիս, 1898, էջ 163:
[19] Ալիշան Ղ., նշվ. աշխ., էջ 220:
[20] Տե՛ս Պետական ցուցակ Հայաստանի Հանրապետության պատմության և մշակույթի անշարժ հուշարձանների. Սյունիքի մարզ: Հայաստանի Հանրապետության պաշտոնական տեղեկագիր, N 81-20 փետրվարի, Երևան, 2006, էջ 75-76:
[21] Տե՛ս Հասրաթյան Մ., նշվ. աշխ., էջ 140:
[22] Մատենագրական աղբյուրներում «Խափան» կամ «Ղափան» տեղանունը երբեմն օգտագործվել է ոչ թե ներկայիս Կապանի շրջանի, այլ որպես Սյունիքի պատմաաշխարհագրական համարժեք անվանում: Մինաս արքեպ. Փերվազյանը 1722 թ. մի առիթով գրում է. «…Խափընստանն, որ է տուն Սունեաց…» (ԸՐՎÿվՏ-ՐցրրՍՌպ ՏՑվՏՔպվՌÿ Չ տպՐՉՏռ ՑՐպՑՌ XVIII ՉպՍՈ, րոՏՐվՌՍ ՊՏՍցՎպվՑՏՉ, Ց. II, փ. II, տՏՊ ՐպՊ. Ը. ԼՏՈվվՌրÿվՈ, ժՐպՉՈվ, 1967, ՊՏՍ. N 169, ր. 18). Այդ է նշել նաև Ղուկաս Սեբաստացի պատմիչը. «…յաշխարհն Սիւնեաց, որ այժմ կոչի Խափան» (Ընտիր պատմութիւն Դաւիթ Բէգին, եւ պատերազմաց հայոցն Խափանու որթ եղեն ընդդեմ թուրքաց ի մերում ժամանակի այն է յամի Տեառն 1722, հրատարակութեամբ ի լոյս ընծաեայց հանդերձ յաւելվածքով Աբգար Գուլամիրեան, Վաղարշապատ, 1871, էջ 5):
[23] Տե՛ս Հայաստանի և հարակից շրջանների տեղանունների բառարան (կազմողներ` Հակոբյան Թ., Մելիք-Բախշյան Ստ., Բարսեղյան Հ.,), հ. 3, Երևան, 1977, էջ 412-413 (այսուհետ` ՀՀՇՏԲ):
[24] Տե՛ս նույն տեղում, հ. 1, Երևան, 1986, էջ 24, 186:
[25] Ուղեւորութիւն Փիրզատէի Ղափանեցւոյ, «Բազմավէպ», հ. Խ, Վենետիկ, 1882, էջ 317-318, տե՛ս նաև Ալիշան Ղ., Հայ-Վենետ կամ յարընչութիւնք, Հայոց եւ Վենետաց ի ԺԳ-Դ եւ ԺԵ-Զ դարս, Վենետիկ-Ղ. Ղազար, 1896, էջ 458-459:
[26] Փիրզատի օրագրություն-ուղեգրության մանրամասն քննությունը տե՛ս Մադոյան Ա., Փիրզատ. Սյունեցի ճանապարհորդը, «Սյունյաց երկիր», Կապան, 2013, մայիսի 24, N 13:
[27] Տե՛ս Հովհաննիսյան Ա., Դրվագներ հայ ազատագրական մտքի պատմության, հ. Բ, Երևան, էջ 76:
[28] Տե՛ս Հասրաթյան Մ., նշվ. աշխ., էջ 141:
[29] Տէր-Գրիգորեանց Յ., Զանգեզուրից դէպի Հին-Նախիջեւան, «Նոր-Դար», Թիֆլիս, 1891, յունուարի 5, N 5:
[30] Հասրաթյան Մ., նշվ. աշխ., էջ 141-142:
[31] Նույն տեղում, էջ 141:
[32] ԺԷ դարի հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ, հ. Բ, կազմեցին` Վ. Հակոբյան, Ա. Հովհաննիսյան, Երևան, 1978, էջ 22 (այսուհետ` ԺԷԲ), տե՛ս նաև ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 461:
[33] Էփրիկեան Ս., նշվ. աշխ., էջ 484:
[34] Դիվան հայ վիմագրության, պրակ II, էջ 128, տե՛ս նաև Հնութիւնք վանօրէից Սիւնեաց աշխարհի: Գիրք հինգերորդ, կազմեց` Մ. Փափազեանց, Վաղարշապատ, 1892 (առանց էջակալման):
[35] Տե՛ս ԿՐոպսՌ Կ., կՏՎՌվՈսՖվՈÿ վՈՊտՌրՖ ըցՑՈ Չ ըՈչՈՐՈվպ (ԼջոՐՈվվօպ ՑՐցՊօ), ժՐպՉՈվ, 1963, ր. 419.
[36] Հասրաթյան Մ., նշվ. աշխ., էջ 141-142:
[37] ԺԷ դարի հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ, հ. Ա (1601-1620), կազմեցին` Վ. Հակոբյան, Ա. Հովհաննիսյան, Երևան, 1974, էջ 579 (այսուհետ` ԺԷԱ), տե՛ս նաև Ցուցակ ձեռագրաց Մաշտոցի անվան Մատենադարանի, կազմեցին` Օ. Եգանյան, Ա. Զեյթունյան, Փ. Անթաբյան, հ. Բ, Երևան, 1970, էջ 253 (այսուհետ` ՑՁՄԱՄ):
[38] ԺԷԱ, էջ 686, տե՛ս նաև ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 297:
[39] ԺԷ դարի հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ, հ. Բ, կազմեցին` Վ. Հակոբյան, Ա. Հովհաննիսյան, Երևան, 1978, էջ 22 (այսուհետ` ԺԷԲ), տե՛ս նաև ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 461:
[40] Տե՛ս ԺԷԲ, էջ 72, տե՛ս նաև ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 298:
[41] ԺԷԲ, էջ 95:
[42] Տե՛ս Գևորգյան Ա., Վայոց ձորի և Որոտանի մանրանկարչությունը XIII-XVII դդ., Երևան, 2003, էջ 144:
[43] Նույն տեղում, էջ 142: Ձեռագրի այս թվականը ավելացվել է հետագայում, որն անշուշտ պետք է ավելի վաղ լիներ, թերևս` 1624 թ.:
[44] Նույն տեղում, էջ 142, 143:
[45] Նույն տեղում, էջ 143:
[46] ԺԷԲ, էջ 297, տե՛ս նաև ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 919:
[47] Տե՛ս ԺԷԲ, էջ 765, տե՛ս նաև ՑՁՄԱՄ, հ. Բ, էջ 78:
[48] ԺԷ դարի հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ(1641-1660), հ. Գ, կազմեցին` Վ. Հակոբյան, Ա. Հովհաննիսյան, Երևան, 1984, էջ 779:
[49] Գևորգյան Ա., նշվ. աշխ., էջ 144:
[50] Մատենադարան, ձեռ. N 6271, 342ա, 342բ, տե՛ս նաև Ժամանակագրութիւն Ստեփաննոսի Օրբէլեանի, հրատարակության պատրաստեց` Աշ. Աբրահամյանը, Երևան, 1942, էջ 44:
[51] Տե՛ս Մատենադարան, ձեռ. դ 6271, 216ա:
[52] Տե՛ս Գրիգորյան Գ., Դրամական հարաբերությունների զարգացումը Սյունիքում և Ստ. Օրբելյանի հարկացուցակի խնդիրը, ԼՀԳ, Երևան, 1966, N 2, էջ 56:
[53] Լեո, Հայոց պատմություն, հ. Գ, գիրք Բ, Երևան, 1973, էջ 56:
[54] Տե՛ս Կնյազյան Հ., Ազատագրական պայքարը Դավիթ Բեկի գլխավորությամբ, Երևան, 1963, էջ 116-117, 120, 151: Հմմ. Հայ ժողովրդի պատմություն, հ. IV, ՀՍՍՀ ԳԱ հրատ., Երևան, 1972, էջ 169, 174:
[55] Հովսեփյան Ա., Գետաթաղ գյուղի և գետաթաղցիների պատմությունից (ձեռագրի իրավունքով), Բաքու, 1967, էջ 9:
[56] Ի դեպ, Սյունյաց թեմի առաջնորդ և Տաթևի վանքի` 1922-1926 թթ. վանահայր Արտակ եպս. Սմբատյանի (Տավուշեցի) «Համառօտ պատմութիւն Տաթեւի վանքի» ուսումնասիրության մի հետաքրքիր տեղեկությունից պարզվում է, որ այդ ձեռագրի պատվիրատու և ստացող Սյունյաց թեմի առաջնորդ և Տաթևի վանքի վանահայր Հովակիմ եպիսկոպոսը եղել է Սիսիանի Անգեղակոթ գյուղից. «Տ. Յովակիմ արք. Անգեղակոթեցի: Ստեփաննոս եպս. Օրբէլեանի ձեռագիր պատմութիւնը նորից արտագրել է տալիս, որ այժմ կոչւում է Տաթեւի Քթուկ» (Արտակ եպս. Սմբատեան (Տաւուշեցի), Համառօտ պատմութիւն Տաթեւի վանքի, «Տաթեւ» (Տարեգիրք գրականութեան եւ արուեստի), Զ տարի, Հալէպ-Սուրիա, 1930, էջ 348-349):
[57] Բաղդասար վրդ. Քարահունջեցու ձեռագիր ավելի ուշ շրջանում` 1864 թ. արտագրել է Տաթևի վանքի գրիչ Գևորգ Կ. Աբրամելիքյանցը (Տփխիսեցի): Ստացող` Հովհաննես Ասլանյանց (տե՛ս Մատենադարան, ձեռ. N 2924):
[58] Մատենադարան, ձեռ. դ 1488, 218բ, 219ա:
[59] Նիւթեր ազգային պատմութեան համար: Երեւելի Հայկազունք ի Պարսկաստան, աշխատասիրութեամբ Գալուստ Շերմազանեանի, Ռոստով (Դօնի վերայ), 1890, էջ 52-53:
[60] Տե՛ս Լիսիցյան Ստ., Զանգեզուրի հայերը, Երևան, 1969, էջ 67:
[61] Լալայեան Ե., նշվ. աշխ., էջ 164:
[62] Հասրաթյան Մ., նշվ. աշխ., էջ 141:
[63] Տե՛ս Կորկոտյան Զ., Խորհրդային Հայաստանի բնակչությունը վերջին հարյուրամյակում (1831-1931), Երևան, 1932, էջ 146, տե՛ս նաև ՀՀՇՏԲ, 1, էջ 842:
[64] Հայաստանի ազգային արխիվ (այսուհետ` ՀԱԱ), ֆ. 56, ց. 1, գ. 780, թ. 29:
[65] Տե՛ս ՀԱԱ, ֆ. 93, ց. 1, գ. 72, թ. 572-573:
[66] Տե՛ս ՀԱԱ, ֆ. 56, ց. 6, գ. 627, թ. 105-106:
[67] Տե՛ս ՀԱԱ, ֆ. 93, ց. 1, գ. 161, թ. 502-509:
[68] Տե՛ս ՀԱԱ, ֆ. 93, ց. 1, գ. 190, թ. 1183-1191:
[69] Տե՛ս հՉՏՊ րՑՈՑՌրՑՌփպրՍՌւ ՊՈվվօւ Տ վՈրպսպվՌՌ իՈՍՈՉՍՈջրՍՏչՏ ՍՐՈÿ, ՌջՉսպփպվվօւ Ռջ տՏրպՎպռվօւ րտՌրՍՏՉ 1886 չ. ժսՌրՈՉպՑտՏսՖրՍՏռ չՍոպՐվՌՌ, ՁՌՒսՌր, 1893 (ո. ր.), տե՛ս նաև ՀԱԱ, ֆ. 93, ց. 1, գ. 224, թ. 942-960:
[70] Տե՛ս ՀԱԱ,ֆ. 56, ց. 16, գ. 379, թ. 2, տե՛ս նաև Լալայեան Ե., նշվ. աշխ., էջ 164, տե՛ս նաև ՀՀՇՏԲ, հ. 1, էջ 842:
[71] Տե՛ս Ստեփանյան Գ., Բաքու քաղաքի հայության պատմությունը (պատմաժողովրդագրական ուսումնասիրություն), Երևան, 2011, էջ 87-88:
[72] Հովսեփյան Ա., նշվ. աշխ., էջ էջ 52:
[73] Տե՛ս նույն տեղում:
[74] Տե՛ս «Մշակ», Թիֆլիս, 1908, ապրիլի 25, N 88:
[75] Տե՛ս իՈՉՈՐÿվ հ., նՍՏվՏՎՌփպրՍՌպ ցրսՏՉՌÿ ԽՈՐՈոՈչՈ Ռ չՏսՏՊ 1906-1907 չչ., հ. կպՑպՐոցՐչ, 1907.
[76] Տե՛ս Համառօտ հաշիւ Բագւի նպաստամատոյց խառն յանձնաժողովի, Բագու, 1908, յաւելւած N 1, էջ 20:
[77] Տե՛ս Աւչեան Ա., Գետաթաղ, «Հորիզոն», Թիֆլիս, 1916, հուլիսի 7, N 149:
[78] Տե՛ս ՀԱԱ, ֆ. 56, ց. 17, գ. 237, թ. 2:
[79] Տե՛ս Դավթյան Շ., Սիսիանի բնակավայրերի պատմությունը (Ուրվագծեր), Երևան, 1997, էջ 22, տե՛ս նաև կՐՌսՏՋպվՌպ Ս տՈՎÿՑվՏռ ՍվՌչպ ժսՌջՈՉպՑտՏսՖրՍՏռ չցոպՐվՌՌ վՈ 1914 չ., ՁՌՒսՌր, 1914.
[80] Տե՛ս ԽՈՉՍՈջրՍՌռ ՍՈսպվՊՈՐՖ վՈ 1914 չ., ՁՌՒսՌր, 1915, ր. 141.
[81] Տե՛ս Դավթյան Շ., Սիսիանի բնակավայրերի պատմությունը, էջ 20:
[82] Տե՛ս ՀՀՇՏԲ, հ. 1, էջ 842:
[83] Տե՛ս Ասլանյան Ա., Ավետիսյան Խ., Զանգեզուր: Աշխարհագրական ակնարկ, Երևան, 1975, էջ 144:
[84] Տե՛ս «Հայաստանի Հանրապետության 2001 թ. մարդահամարի արդյունքները» (ՀՀ Սյունիքի մարզի ցուցանիշները), Երևան, 2003, էջ 73:
[85] Տվյալները մեզ է տրամադրել գյուղապետարանը:
[86] «Ժողովուրդ», Երևան, 2013, հունիսի 26:
[87] Տվյալները մեզ է տրամադրել գյուղապետարանը: